Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Matematik I ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København mandage og torsdage kl 11-14
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 17436

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte dele af stofområderne: sandsynlighedsregning, statistik og dynamiske systemer
  • demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte faglige kompetencer, herunder, 
  • problembehandlingskompetence: formulere og løse matematiske problemer og vurdere andres matematiske problembehandling 
  • modelleringskompetence: gennemføre og vurdere alle dele af en matematisk modelleringsproces
  • analysere og diskutere stofområderne og de faglige kompetencer i et fagdidaktisk perspektiv

 

 

Indhold

 Matematisk problembehandlings- og modelleringskompetence.

Tilfældigheds- og sandsynlighedsbegrebet, kombinatorisk sandsynlighedsregning, udvalgte standardfordelinger for stokastiske variable; statistik, herunder parameterestimation, hypotesetestning og regressionsanalyse; differentialligningssystemer og numerisk og analytisk løsning heraf 
 Et regneark og et gennemgående CAS-værktøjsprogram

Faglige forudsætninger

Underviser

To be announced

Undervisnings- og arbejdsform

Et kursus, der afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner.

Projekt

Project B : That the students develop comprehensive knowledge and judgement with regard to the use of mathematics in other disciplines and fields of practice , as they are expressed through the construction and use of mathematical models.

Project C : That the students develop comprehensive knowledge and judgement with regard to the historical development of mathematics as a teaching subject , primarily based on the situation in Denmark, but with the possibility of comparison with the development in other countries.

Project D : That the students develop comprehensive knowledge and judgement with regard to progression and continuity in the teaching of mathematics in Denmark .

Dansk

Litteratur

annonceres senere

Undervisningplan

Undervisningplan i pdf format

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i didaktik (matematik)

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Ved kurset foretages intern godkendelse af individuel eller
gruppevis besvarelse af 3-5 opgaver af forskellig karakter,
stillet og besvaret inden for angivne frister i løbet af
undervisningsforløbet. Disse godkendte opgavebesvarelser udgør
tilsammen en portefølje, som i en gennemskrevet version
afleveres til Studieadministrationen indenfor de herfra udmeldte
frister. Dette er forudsætningen for at kunne gå til individuel
mundtlig eksamen af maksimalt 45 minutters varighed inklusive
votering. Den mundtlige eksamination tager udgangspunkt i en på
forhånd lodtrukket af de indleverede opgavebesvarelser, men
inddrager i øvrigt den samlede opgaveportefølje. Med den
lodtrukne opgavebesvarelse følger en tilhørende tekst fra
kurset, som skal inddrages i samtalen mellem den studerende,
censor og eksaminator. Hvilken del af porteføljen der er blevet
lodtrukket og hvilken tekst der af eksaminator er valgt som den
ledsagende, meddeles de studerende af Studieadministrationen
senest en uge efter afleveringsfristens udløb. Bedømmelse sker
på grundlag af en vurdering af den udtrukne del af porteføljen
og den studerendes individuelle mundtlige præstation ved
eksaminationen.