[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
- demonstrere videnskabsteoretisk overblik over og indsigt i matematikkens didaktik
- analysere kvalitative og kvantitative forskningsmetoders potentialer og begrænsninger inden for matematikkens didaktik
Indhold:
- Matematikkens didaktiks historie
- Matematik versus matematikkens didaktik som videnskabelige discipliner
- Videnskabsteoretiske perspektiver - udvalgte humanistiske og naturvidenskabelige retninger
- Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i videnskabsteoretisk perspektiv
Annonceres senere
Et kursus, der afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
De nødvendige tekster lægges på blackboard i god tid inden undervisningen. Undtaget herfra er
Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt - hvorfor ikke? IMFUFA-tekst , nr. 458. Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.D.-afhandling
Undervisningsplan i pdf format
Se studieordningen for yderligere information.