Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Videnskabsteori og metode ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København tirsdage og fredage kl 11-14
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16563

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
- demonstrere videnskabsteoretisk overblik over og indsigt i matematikkens didaktik
- analysere kvalitative og kvantitative forskningsmetoders potentialer og begrænsninger inden for matematikkens didaktik

Indhold

Indhold:
- Matematikkens didaktiks historie
- Matematik versus matematikkens didaktik som videnskabelige discipliner
- Videnskabsteoretiske perspektiver - udvalgte humanistiske og naturvidenskabelige retninger
- Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i videnskabsteoretisk perspektiv

Faglige forudsætninger

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Et kursus, der afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

De nødvendige tekster lægges på blackboard i god tid inden undervisningen. Undtaget herfra er

Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt - hvorfor ikke? IMFUFA-tekst , nr. 458. Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.D.-afhandling

Undervisningplan

Undervisningsplan i pdf format

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i didaktik (matematik)

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.