[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
- demonstrere indsigt i og overblik over videnskabsteori og metode inden for den humanistiske fagkreds
- vurdere og diskutere humanistisk forsknings videnskabsteoretiske grundlag
- vurdere og diskutere forholdet mellem forskningsfelt, teori og metode
- vurdere og diskutere fagligpædagogiske undersøgelsers karakter og kvalitet.
- Humanistisk videnskabsteori: ontologi, epistemologi og metodologi.
- Vidensskabende processer i videnskabshistorisk belysning.
- Humanistiske videnskabsteoretiske retninger: fænomenologi, hermeneutik, historisme, (post)strukturalisme, dekonstruktion, pragmatisme og socialkonstruktivisme i humaniora.
- Grundbegreber i humanistisk videnskabsteori: bevidsthed, mening, handling, etik, kultur.
- Kvalitative og kvantitative metoder videnskabsteoretisk perspektiveret.
Undervisningsplan i pdf format
Helle Rørbeck (dansk) Sara Hanghøj (mat. kult.), Frederik Pio (musik)
Hvor intet andet er angivet, tilrettelægges undervisningen som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende, jf. i øvrigt studievejledningen.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
F. Collin og S. Køppes (red.) Humanistisk videnskabsteori . DR Multimedie: 2000
Se studieordningen for yderligere information.