Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Valgfag: The Literature of the City (ba) ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17042

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

-   demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

-   demonstrerer færdighed i emnerelateret litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

-   bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

-   anvender relevante analytiske færdigheder opnået gennem det første års kurser (f.eks. at kunne forklare, fortolke, vurdere, sammenligne og skelne) på et afgrænset, mere detaljeret emneområde inden for engelskstudiet.

Indhold

Representations of the metropolis in literature vary from the social illustrations of Joyce's Dublin, to the bleak postmodern cityscapes of writers like Paul Auster and Jay McInerney. Moving away from the pastoral romanticism of the 18 th and 19 th Centuries, writers of the fin the siecle , the modern period and the postmodern alike, have embraced the city and its complexities, both positive and negative, as a valuable subject matter for art and literature. The city is both a physical and metaphysical space, an artistic and soci-political site, and as society and subjectivity have become increasingly urbanized in the 20 th and 21 st centuries, literary portrayals and interpretations of the idea of the city have proliferated.

In response to this, in this course, the modern Western city in literature will be read against issues such as industrialisation and technological advancement, the rise and fall of empire and the dominance of capitalism, and in contrast to the pastoral ideal of nature and the wilderness, as an integral part of the contemporary experience of the world in which we live. The course will analyse the idea of the city and how it develops from the flaneurie of Charles Baudelaire, through modernist visions of utopias and dystopias, to the postmodern waste lands of Salman Rushdie and Paul Auster. It will look at the role of the city in the development of literature: through the formation of the Gothic novel, to the increasing popularity of genres such as detective fiction and cyberpunk. Via close textual analysis and with reference to literary and social theory, it will seek to unravel the mystery of the metropolis and its varied presence in literature to examine how it has become what we know today: a decentered, labyrinthine, discontinuous urban space that thrives on tension between order and chaos, presence and absence, reason and imagination.

 

Faglige forudsætninger

Ingen.

Underviser

Maria Beville

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, skriftlige opgaver og/eller mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde. Forudsætningen for, at undervisningen forløber til­freds­stillende, er de studerendes regelmæssige tilstedeværelse samt aktive deltagelse i de faglige diskus­sioner.

Engelsk

Litteratur

Course primary texts:

James Joyce. 2000. Dubliners . Penguin.

Raymond Chandler. 2005. The Big Sleep. Penguin

Auster, Paul. 2004. The New York Trilogy . Faber & Faber

Jay McInerney. 1994. Bright Lights, Big City . Penguin

 

Selected prose poetry of Charles Baudelaire (on first class)

The Waste Land. T.S Eliot

Metropolis (1927) . Fritz Lang (film screening)

The Satanic Verses (excerpts). Salman Rushdie (on first class)

Lost in Translation 2003 . Sofia Coppolla (film screening)

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i engelsk

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen eller bunden skriftlig prøve eller mundtlig eksamen.