Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H GLOB2 Globalisering II ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: Ialt 68 forelæsningstimer og 10 øvelsestimer. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16986

Formål

Den studerende skal selvstændigt kunne vurdere såvel velfærdsøkonomiske aspekter af ændrede internationale spilleregler som de afsætningsmæssige konsekvenser for virksomheden heraf.

 

Den studerende skal endvidere være i stand til at sammenkæde centrale problemstillinger indenfor afsætningsøkonomien i en udenrigsøkonomisk kontekst.

 

Fagets formål er endvidere at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Indhold

Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved, at de studerende arbejder på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med de udenrigsøkonomiske problemstillinger, hvorunder såvel virksomhedernes afsætningsmuligheder som samfundet som helhed opererer. Hensigten er således, at de studerende opnår et overblik over - samt forståelse for de afsætningsmæssige problemstillinger i den globale økonomi, hvor de handelspolitiske og udenrigsøkonomiske forhold danner betingelserne samt via en selvstændig analyse og vurdering af forhold, der antages at berøre den åbne økonomi, kan træffe beslutninger herigennem. Det er således vigtigt, at de studerende opnår indsigt i og forståelse for følgende centrale globaløkonomiske forhold: Handelsteori (klassisk og neoklassisk handelsteori og moderne handelsteoretiske bidrag), indgreb i frihandel og de velfærdsmæssige aspekter heraf, betalingsbalance relationer, valutakurssystemer og valutakursdannelsen, valutakurs-samarbejder, paritetsteorier, europæisk integration og internationale økonomiske perspektiver. Disse rammebetingelser sættes ind i et afsætningsøkonomisk perspektiv, hvor omdrejningspunktet især vil centrere sig om at give de studerende den første forståelse af marketings­begrebet og dets anvendelse i forbindelse med afsætningsøkonomisk analyse og beslutningstagning. Undervisningen tager endvidere sigte mod at opøve de studerendes færdigheder m.h.t. at udarbejde modeller, at analysere ved hjælp af dem samt at træffe beslutninger om virksomhedens parametervalg. Mere detaljeret vil de faglige kerneområder indenfor marketingområdet således udgøre: afsætningsøkonomiens rolle i virksomheder og i samfundet, markedsførings-processen, adfærdsteorier på B2C markedet, adfærdsteorier på B2B markedet, segmenterings-overvejelser, differentiering og positionering, konkurrentadfærd og -strategier og de fire P'er.

Personlig udvikling

Grundlæggende personlige egenskaber **

Selvstændighed **

Kreativitet *

Samarbejdsevne *

Egen læring **

Faglige forudsætninger

Den studerende skal have aflagt prøve i Globalisering 1 samt Mikroøkonomi eller tilsvarende

Underviser

Ebbe Rasmussen og Kurt Nørgaard Petersen

Undervisnings- og arbejdsform

Indføringen i Globalisering 2 foregår gennem forelæsninger samt øvelsesundervisning. Forelæsningerne vil tage udgangspunkt i pensum og anskueliggøres ved hjælp af dagsaktuelle eksempler fra internationale begivenheder og via diskussioner tydeliggøres disse begivenheders indflydelse på virksomhedernes dispositioner og samfundets velfærdsforhold. Sideløbende hermed vil der være fokus på virksomhedernes anvendelsesorienterede brug af disse forhold set med et marketingperspektiv og - begrebsapparat. Øvelsesrækken vil basere sig på cases, der integrerer fagområdet.

Danish

Litteratur

  1. Carbaugh "International Economy"

2. Kotler, Philip/Keller, Kevin Lane: "Marketing Management", Prentice Hall, seneste udgave

3. Artikler og noter

Læringsmetoder i %

Forelæsning 40 %

Selvstudium (læsning af pensum som ikke gennemgås) 10 %

Forberedelse til kursusforløbet inkl. øvelsesrække 50 %

Pensum

Særskilt pensumliste

IT-færdigheder

Program Niveau

IT generelt Kendskab til - kan gengive, identificere (1)

Beståelseskrav

Den studerende skal opnå karakteren 02 eller højere, efter 7-trinsskalaen, for at bestå.

Kriterier for målopnåelse

· Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

· Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)

o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)

o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

 

· Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.

o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Studieordning og bedømmelse


HA almen erhvervsøkonomi

  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


I løbet af semestret skal grupper af studerende lave en gruppepræsentation hver af en tværgående case. Gennemførelsen af denne præsentation skal bedømmes bestået som forudsætning for deltagelsen i nedennævnte eksamensaktivitet.

I denne aktivitet medvirker ingen censor.

 

Eksamen vil bestå af en 4 timers skriftlig case eksamen med alle hjælpemidler.

Der medvirker ekstern censur ved denne aktivitet.