H RGV Ekstern rapportering ( forår 2010 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
4. semester
-
Timer per uge:
3 lektioner og 2 øvelsestimer per uge
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Herning
-
Hovedområde:
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
16990
Formål
Formålet med modulet er at give de studerende indsigt i centrale principper og metoder, som anvendes ved udarbejdelse af årsregnskaber, samt kendskab til årsregnskabets bestanddele og tolkning af årsregnskabets informationsindhold.
Formålet med modulet er at give de studerende indsigt i centrale principper og metoder, som anvendes ved udarbejdelse af årsregnskaber, samt kendskab til årsregnskabets bestanddele og tolkning af årsregnskabets informationsindhold.
Målet er, at de studerende, efter at have deltaget i undervisningsaktiviteterne, kan:
-
redegøre for det eksterne regnskabsvæsens teorier, formål og indhold,
-
vurdere og analysere de problemer, der eksisterer ved tilrettelæggelse og udarbejdelse af ekstern informationsafgivelse med hovedvægt på årsregnskabet
-
vurdere et forelagt regnskabsmateriale og om nødvendigt stille forslag til ændring heraf
-
demonstrere indsigt i moderne dansk regnskabsaflæggelse, og i de forskellige regelsæt, der regulerer regnskabsaflæggelsen
-
kendskab til internationale regnskabsstandarder (IFRS/IAS)
-
give et overblik over de selskabsretlige forhold, der er relevante for regnskabsaflæggelsen.
Indhold
Faget indeholder en række emneområder, hvis indbyrdes vægtning er angivet tentativt.
1 INTRODUKTION - ÅRL grundbestemmelser 4
2 Balancen 4
3 Immaterielle anlægsaktiver 1
4 Leasing 1
5 Forpligtelser og egenkapital 2
6 Skat i årsregnskabet 2
7 Resultatopgørelsen 3
8 Indtægtskriterier 3
9 Omkostningsopgørelser inkl. afskrivninger 2
10 Finansielle poster 2
11 Ledelsesberetning og nærtstående parter 2
12 Regnskabsanalysens ide, grundlag og interessenter 2
13 Pengestrømsanalyser 2
14 Koncernregnskaber 4
15 Styrkeprofil, budgettet, revisor og alternativ rapportering 2
Personlig udvikling
Der lægges vægt på, at den studerende specielt i øvelsesundervisningen får en praksisrelateret tilgang til fagets elementer, dels gennem gruppesamarbejde dels gennem studenterpræsentationer
Faglige forudsætninger
Økonomistyring I
Underviser
Peter Berg
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger og øvelser med samarbejde i grupper og studenterpræsentationer.
Dansk
Litteratur
Særskilt pensumliste
Læringsmetoder i %
Forelæsninger 26 %
Øvelsesundervisning 20 %
Projektorienteret undervisning 6 %
Selvstudium 5 %
Forberedelse til kurset 43 %
Pensum
Særskilt pensumliste
IT-færdigheder
Program Niveau (0 - 6)
MS Excel Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)
Beståelseskrav
Karakteren 02 eller derover efter 7-trins skalaen.
Kriterier for målopnåelse
-
Den studerende skal kunne
gøre rede
for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
-
o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
-
Den studerende skal endvidere kunne
bruge
tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
-
på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
-
på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)
-
Endeligt skal den studerende kunne
formgive
sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
-
at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
-
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
Faget evalueres ved en prøve ved afslutningen af 4. semester med intern censur. Prøven omfatter fagene Økonomistyring 2, Regnskab og Finansiering/Investering. Prøven stilles som en case opgave og løses i grupper af 3-4 studerende. Efterfølgende eksamineres de studerende individuelt ved en mundtlig prøve, hvor udgangspunktet vil være den skriftlige besvarelse.