Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H SEMORG Seminar i Organisation ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau:   Bachelor
  • Semester/kvarter:   4. semester
  • Timer per uge:   Ikke defineret, da kurset er en seminarrække
  • Deltagerbegrænsning:   Undervisningen vil foregå på seminarhold med max 15 personer.
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 18202

Formål

 

Det er seminarrækkens mål:

 

  • at træne de studerende i at kunne bearbejde og anvende den indlærte teori i brugbare løsninger for afgrænsede problemstillinger i virksomheder

 

  • - at udvide og uddybe de studerendes organisatoriske viden på områder, som undervisningen kun i begrænset omfang har dækket

  • - at træne evnen til at analysere, vurdere og kortfattet redegøre for de centrale elementer i et større litteraturgrundlag

  • - at opøve evnen til målrettet og relevant litteratursøgning

  • - at træne de studerende i positiv formidling og argumentation for valgte angrebsvinkler

Fagets formål er at den studerende tilegner sig yderligere viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Indhold

 

Seminarrækken i organisation repræsenterer en undervisningsform, hvor vejleder og studerende gennem diskussion af udvalgte emneområder i relation til en praktisk problemstilling og på grundlag af en skriftlig rapport fra en studerende og opponentindlæg dykker dybere ned i analysen indenfor organisation.

Seminarrækken er ikke alene bundet til emner indenfor obligatorisk pensum for organisation på HA, men vil indkredse alle relevante emneområder indenfor den nyere organisationsteori.

Personlig udvikling

 

Udover det faglige aspekt skal den personlige udvikling især fokusere på

  • selvstændighed, målrettethed, kreativitet, samarbejdsevne, bidrage i diskussioner, overblik, selvdisciplin og egen læring.

Faglige forudsætninger

 

Det forudsættes en viden indenfor organisation svarende til pensum på 3. semester.

Underviser

 

Fagansvarlig: Knud Mose

Undervisnings- og arbejdsform

 

Seminararbejde med opponentroller

 

Dansk

Litteratur

 

Er deltagerorienteret, idet det afhænger af hvilket litteraturvalg de studerende anvender

til de formulerede emneområder/praktiske problemstillinger.

Læringsmetoder i %

 

Projekt-/problemorienteret undervisning samt formidlerrollen            50 %

Klassediskussioner                                                                               30 %

Forberedelse til kursusforløbet                                                            20 %

Pensum

 

Ikke særskilt pensum

IT-færdigheder

 

Ingen særlige

Beståelseskrav

 

Karakteren 02 eller derover

Kriterier for målopnåelse

 

Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

 

Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Bedømmelse

 

Seminar med mundtligt forsvar