[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå indsigt i, forståelse for og træning i anvendelse af tankerammer fra strategilitteraturen, således at den studerende bliver i stand til at deltage konstruktivt i organisationers strategiudviklingsprocesser og fastlæggelse af strategier samt bidrage aktivt til udviklingen af innovative strategier i disse processer. Den studerende skal ikke alene opnå
indsigt i generel strategi, men også i mere fagspecifikke elementer, såsom strategiovervejelser indenfor organisations-økonomi- marketing - og logistik områderne.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Faget vil tage udgangspunkt i de studerendes "hovedopgave virksomheder". Problemstillingen i langt de fleste af disse opgaver vil være afgrænset til "business - niveauet", altså hvor der fokuseres på et afgrænset marked, produkt og hvor problemkredsen og løsningen skal indpasses i virksomhedens "corporate strategy". Hensigten med faget Strategi er jf. dette at løfte blikket en tak opad i virksomheden til det helt overordnede niveau. Der bliver således tale om en niveaumæssig forskel mellem hovedopgavens typiske fokusering og faget Strategi, men med samme virksomhed/branche som i hovedopgaven. Strategi faget vil endvidere behandle både interne og eksterne forhold i.f.t. virksomhedens strategiovervejelser samt mere fagspecifikke strategiovervejelser.
Det teoretiske indhold i faget vil centrere sig om følgende grundlæggende spørgsmål: Hvad er strategi? Hvad kendetegner strategiske beslutninger? Hvad er strategisk analyse? Hvordan kan strategiske muligheder identificeres? Hvordan kan der vælges mellem alternative strategier? Hvordan kan strategier implementeres? Hvilke faldgruber findes i strategitænkningen? Hvorledes kan strategiovervejelser udmøntes i fagspecifikke overvejelser?
Der arbejdes på at give den studerende indsigt i grundlæggende begreber, teorier og metoder på strategiområdet. Endvidere trænes de studerende i at anvende den teoretiske indsigt fra området på praktiske problemstillinger i tilknytning til deres virksomhed/organisation for hovedopgaven.
At den studerende sideløbende arbejder med sit 6. semesters projekt.
Fagansvarlig: Kurt Nørgaard Petersen
De studerende arbejder i den samme gruppe som i deres bachelorprojekt.
Dansk og engelsk
Johnson, G. & K. Scholes,
Richard Whittington: Exploring Corporate Strategy. Enhanced Media Edition.
Prentice Hall. Seneste udgave
Gæsteforelæsning 10 %
Selvstudium 5 %
Holdundervisning 50 %
Projektarbejde i gruppe 20 %
Forberedelse til kursusforløbet 15 %
Se "Litteratur"
Program Niveau
Ingen IT færdigheder nødvendige (0)
Følger 2006 studieordningen for HA Almen
Projektrapport med mundtlig prøve