[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give de studerende en indføring i registreringen af de daglige transaktioner i virksomheder. Derudover skal de studerende være i stand til at afslutte og rapportere et årsregnskab og foretage regnskabsanalyse heraf. Ligeledes skal den studerende indføres i økonomistyringens område, så de opnår en forståelse for områdets betydning for driften af en virksomhed.
Kurset er opdelt i to moduler med hver sit semester. Modul 1 omhandler den grundlæggende registrering, rapportering og analyse af virksomhedens økonomiske aktivitet. Modul 2 omhandler den interne planlægning, styring og gennemførelse, opfølgning og kontrol af de økonomiske aktiviteter.
Det er målet, at den studerende efter afsluttet modul 1 kan:
§ Beskrive formålet med en virksomheds regnskabsregistrering.
§ Anvende de grundlæggende registreringsregler på enkle aktiviteter i virksomheden og registrering af daglige transaktioner.
§ Registrere transaktioner i produktionsvirksomhedens regnskab.
§ Anvende afslutningsteknikker til udarbejdelse og præsentation af årsregnskaber for handels- og produktionsvirksomheder.
§ Skitsere alternative rapporteringsformer.
§ Anvende analyseværktøjer til at analysere en virksomheds regnskab med hensyn til rentabilitet, indtjeningsevne og kapitalstruktur.
Det er målet, at den studerende efter afsluttet modul 2 kan:
§ Redegøre for økonomistyringens sammenhæng med det eksterne regnskab, herunder økonomistyringsmedarbejderens rolle i virksomhedens regnskabsfunktion.
§ Redegøre for og klassificere omkostninger, herunder forklare anvendelighed og relevans i forskellige beslutningssituationer.
§ Anvende forskellige omkostningsfordelingsmetoder og forklare hvad der karakteriserer de forskellige metoder.
§ Anvende omkostningsklassifikation til at identificere relevante omkostningsarter til beslutningsstøtte
§ Anvende investeringsteorien til vurdering af enkle investeringer uden skat.
§ Forklare budgetteringens formål og anvendelse samt redegøre for proceduren for udarbejdelse af budgetter.
§ Udarbejde totalbudget med delbudgetter for en handels- og produktionsvirksomhed.
Der lægges vægt på, at den studerende specielt i øvelsesundervisningen får en praksisrelateret tilgang til fagets elementer, dels gennem gruppesamarbejde dels gennem studenterpræsentationer.
Ingen
Finn Porsgaard (ansvarlig)
Forelæsninger og øvelser med samarbejde i grupper og studenterpræsentationer.
Danish
"Management and Cost Accounting"; Alnoor Bhimani/ Charles T. Horngren/ Srikant M. Datar/ George Foster. - Prentice Hall, Fourth Edition 2008
Forelæsninger 20 %
Øvelsesundervisning 10 %
Projektorienteret undervisning 10 %
Selvstudium 20 %
Forberedelse til kursusforløbet 40 %
Se den til enhver tid gældende undervisningsplan.
Program Niveau
Axapta Afprøve - kan anvende og håndtere (3)
MS Excel Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)
Karakteren 02 eller højere efter 7-trins skalaen.
· Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
· Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
· Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
Faget evalueres ved en 4-timers skriftlig prøve ved afslutningen af 2. semester.
Ekstern censur.