Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H ØKO1 Økonomistyring I ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: Ialt 78 timer. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16987

Formål

Formålet med kurset er at give de studerende en indføring i registreringen af de daglige transaktioner i virksomheder. Derudover skal de studerende være i stand til at afslutte og rapportere et årsregnskab og foretage regnskabsanalyse heraf. Ligeledes skal den studerende indføres i økonomistyringens område, så de opnår en forståelse for områdets betydning for driften af en virksomhed.

Indhold

Kurset er opdelt i to moduler med hver sit semester. Modul 1 omhandler den grundlæggende registrering, rapportering og analyse af virksomhedens økonomiske aktivitet. Modul 2 omhandler den interne planlægning, styring og gennemførelse, opfølgning og kontrol af de økonomiske aktiviteter.

 

Det er målet, at den studerende efter afsluttet modul 1 kan:

§ Beskrive formålet med en virksomheds regnskabsregistrering.

§ Anvende de grundlæggende registreringsregler på enkle aktiviteter i virksomheden og registrering af daglige transaktioner.

§ Registrere transaktioner i produktionsvirksomhedens regnskab.

§ Anvende afslutningsteknikker til udarbejdelse og præsentation af årsregnskaber for handels- og produktionsvirksomheder.

§ Skitsere alternative rapporteringsformer.

§ Anvende analyseværktøjer til at analysere en virksomheds regnskab med hensyn til rentabilitet, indtjeningsevne og kapitalstruktur.

 

Det er målet, at den studerende efter afsluttet modul 2 kan:

§ Redegøre for økonomistyringens sammenhæng med det eksterne regnskab, herunder økonomistyringsmedarbejderens rolle i virksomhedens regnskabsfunktion.

§ Redegøre for og klassificere omkostninger, herunder forklare anvendelighed og relevans i forskellige beslutningssituationer.

§ Anvende forskellige omkostningsfordelingsmetoder og forklare hvad der karakteriserer de forskellige metoder.

§ Anvende omkostningsklassifikation til at identificere relevante omkostningsarter til beslutningsstøtte

§ Anvende investeringsteorien til vurdering af enkle investeringer uden skat.

§ Forklare budgetteringens formål og anvendelse samt redegøre for proceduren for udarbejdelse af budgetter.

§ Udarbejde totalbudget med delbudgetter for en handels- og produktionsvirksomhed.

Personlig udvikling

Der lægges vægt på, at den studerende specielt i øvelsesundervisningen får en praksisrelateret tilgang til fagets elementer, dels gennem gruppesamarbejde dels gennem studenterpræsentationer.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Finn Porsgaard (ansvarlig)

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser med samarbejde i grupper og studenterpræsentationer.

Danish

Litteratur

"Management and Cost Accounting"; Alnoor Bhimani/ Charles T. Horngren/ Srikant M. Datar/ George Foster. - Prentice Hall, Fourth Edition 2008

Læringsmetoder i %

Forelæsninger 20 %

Øvelsesundervisning 10 %

Projektorienteret undervisning 10 %

Selvstudium 20 %

Forberedelse til kursusforløbet 40 %

Pensum

Se den til enhver tid gældende undervisningsplan.

IT-færdigheder

Program Niveau

Axapta Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

MS Excel Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)

Beståelseskrav

Karakteren 02 eller højere efter 7-trins skalaen.

Kriterier for målopnåelse

· Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

· Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)

o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)

 

 

· Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.

o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

Bedømmelse

Faget evalueres ved en 4-timers skriftlig prøve ved afslutningen af 2. semester.

 

Ekstern censur.