[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Torsdage, kl. 13-16 i bygn. 1465, lok. 226.
Første gang: 4. februar 2010.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Der har i de seneste år været øget samarbejde og indbyrdes påvirkning imellem filosoffer og forskere indenfor kognitiv neurovidenskab. På den ene side har den kognitive neurovidenskab i dens forsøg på at nå en dybere forståelse af forholdet mellem hjernen og diverse højere-ordens kognitive og bevidste mentale processer, inddraget begrebslige ressourcer udviklet indenfor filosofiske discipliner såsom metafysik og bevidsthedsfilosofi. På den anden side er mange filosoffer nu af den opfattelse at empiriske opdagelser, især indenfor den kognitive neurovidenskab, kan være af betydning for traditionelle filosofiske debatter, for eksempel indenfor etik og metafysik. Vi vil i dette kursus se nærmere på denne tendens, med særlig fokus på de metodologiske udfordringer, den giver anledning til.
Ingen
Asbjørn Steglich-Petersen, Raffaele Rodogno og Morten Overgaard
Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
Engelsk - eller dansk hvis ingen engelsk-talende studerende deltager.
En detaljeret litteraturliste vil foreligge nærmere semesterstart.
Følgende baggrundslitteratur anbefales:
Joshua Knobe (2007). Experimental Philosophy. Philosophy Compass 2 (1):81-92.
Emneprøve 1 eller 2
Frit emne 1 eller 1
For yderligere oplysninger, venligst se i din studieordning.