Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnekursus: Filosofi, kognition og neurovidenskab ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22080

Tid og sted

Torsdage, kl. 13-16 i bygn. 1465, lok. 226.

Første gang: 4. februar 2010.

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner
  • demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion
  • udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne
  • er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer

Indhold

Der har i de seneste år været øget samarbejde og indbyrdes påvirkning imellem filosoffer og forskere indenfor kognitiv neurovidenskab. På den ene side har den kognitive neurovidenskab i dens forsøg på at nå en dybere forståelse af forholdet mellem hjernen og diverse højere-ordens kognitive og bevidste mentale processer, inddraget begrebslige ressourcer udviklet indenfor filosofiske discipliner såsom metafysik og bevidsthedsfilosofi. På den anden side er mange filosoffer nu af den opfattelse at empiriske opdagelser, især indenfor den kognitive neurovidenskab, kan være af betydning for traditionelle filosofiske debatter, for eksempel indenfor etik og metafysik. Vi vil i dette kursus se nærmere på denne tendens, med særlig fokus på de metodologiske udfordringer, den giver anledning til.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Asbjørn Steglich-Petersen, Raffaele Rodogno og Morten Overgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Engelsk - eller dansk hvis ingen engelsk-talende studerende deltager.

Litteratur

En detaljeret litteraturliste vil foreligge nærmere semesterstart.

Følgende baggrundslitteratur anbefales:

Joshua Knobe (2007). Experimental Philosophy. Philosophy Compass 2 (1):81-92.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i filosofi og idéhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Emneprøve 1 eller 2

Frit emne 1 eller 1

For yderligere oplysninger, venligst se i din studieordning.