Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnekursus: Frege og Wittgenstein ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat/Master
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: Ialt 16 timer.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22103

Tid og sted

Fra kl. 10 til kl. 12 den 6., 7., 12., 19., 21. og 26. april 2010 i bygn. 1451, lokale 120 (Nobelsalen).  Fra kl. 10 til kl. 12 den 14. og 28.  april i bygn. 1465, lokale 519.

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner
  • demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion
  • udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne
  • er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer

Indhold

Analytic philosophy was one of the most important movements of the twentieth century. Selected aspects of the development of early analytic philosophy from Gottlob Frege through Bertrand Russell to Ludwig Wittgenstein's Tractatus Logico- Philosophicus are studied. A number of fundamental themes and their interconnections are examined. Topics to be covered may include logicism, distinction between sense and reference, theory of definite descriptions, the picture theory of meaning, limits of language and philosophy, metaphysics of the Tractatus , and nonsense . The course is of particular relevance to students interested in the history of twentieth century philosophy, analytic philosophy, the philosophy of language, and the philosophy of logic, and mathematics. There are no prerequisites but competence in elementary logic is desirable.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Mark Addis, London

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Engelsk

Litteratur

Addis M. [2006]. Wittgenstein: A Guide for the Perplexed . London: Continuum and texts by Frege, Wittgenstein and others.  Please see AULA conference.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i filosofi og idéhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur