Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnekursus: Organisation, dialog og personligt mod ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Grundfag og Kandidat (overbygning)
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: Ca. 30 timer ialt.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18106

Tid og sted

Fredag, 29/1-2010 kl. 10-12 (intro) i bygn. 1467, lok. 515

Derefter fredage, 19/2, 12/3, 9/4, og 7/5-2010 kl. 9-16 i bygn. 1467, lok. 515.

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner
  • demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion
  • udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne
  • er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer

Indhold

- Om centrale filosofiske aspekter af senmoderne organisationsudvikling. 

Inden for de seneste 15-20 år har systemteorien og dens fokus på relationen, dialogen, kulturen osv. været det dominerende paradigme inden for den mere filosofisk-psykologisk inspirerede organisationsteori. I forlængelse heraf vil kurset introducere til centrale tanker og antagelser inden for det systemteoretiske felt (traditionel systemteori, socialkonstruktionisme og narrativ teori).

På det seneste har der imidlertid rejst sig enkelte mere kritiske røster, som hævder, at individet nærmest er gået tabt på bekostning af det ensidige fokus på relationen. I dag, efter krisen, synes denne indvending endnu mere presserende, for hvordan kan vi give mening til begreber som personligt mod og ansvarlighed, hvis systemteorien har ret i, at mennesket bliver til som resultatet af sine relationer? For at kvalificere disse overvejelser, skal vi senere i kurset dels beskæftige os med klassiske eksistenstænkere som Kierkegaard og Sartre, dels med nye eksistentielt inspirerede organisationstænkere som Koestenbaum o.a.

Som sådan er kursets mål at introducere til, hvad vi (stadig) kan lære af systemteorien, men samtidig undersøge, hvordan og hvorfor vi kan supplere den med indsigter fra den eksistensfilosofiske tradition.

Til kursets form skal det bemærkes, at introduktionen til de to teorispor ikke kun vil have teoretisk karakter; for at kunne vurdere teoriernes værd, skal vi også arbejde med dem i praksis, hvorfor undervisningen er samlet i 4 blokdage med tid til øvelser. Øvelserne vil dels være af en sådan karakter, at de studerende selv inddrages, dels være case-baserede, og de vil både fokusere på det dialogiske interaktionsniveau mennesker imellem i organisationen og på virksomheders mere HR-strategiske udfordringer. Det skal endvidere bemærkes, at underviserne, som begge er i gang med filosofiske erhvervsphd-projekter, har stor praktisk erfaring med at faciliterer både dialogiske og strategiske processer i organisationer. Matias Møl Dalsgaard er således tidligere konsulent fra McKinsey & Company, mens Morten Ziethen stadig fungerer som konsulent og coach i Attractor - Rambøll Management Consulting.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Morten Ziethen og Mathias Møl Dalsgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tager udgangspunkt i udvalgte tekster og udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Dansk

Litteratur

Maturana/Varela (Kap. 1 fra Kundskabens træ)

Karl Tomm (tre artikler)

Cecchin (tre artikler)

K. Gergen (Social konstruktion (bog) )

M. White (Koort over narrative landskaber (bog) )

Søren Kierkegaard (Sygdommen til Døden, uddrag)

Jean-Paul Sartre (Eksitentialisme er humanisme)

Marya Schechtman (artikel)

Galen Strawson (artikel)

Harry Frankfurt (artikel)

Peter Koestenbaum (Freedom and accountability at work)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i filosofi og idéhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Emneprøve 1

Fri skriftlig opgave

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Emneprøve 2

Fri skriftlig opgave

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Frit emne 1

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.

Frit emne 2

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.