Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnekursus: Sociale og offentlige goders ontologi ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat/Master
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18108

Tid og sted

Mandage, kl. 13 - 15 i bygn. 1465, lok. 616

Første gang: 1. februar 2010.

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner
  • demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion
  • udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne
  • er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer

Indhold

Kurset vil beskæftige sig med om visse goder er "essentielt sociale", dvs. kun kan forstås eller håndteres med reference til menneskelige grupper, kollektiver eller fællesskaber. Klassiske exempler på sådanne "essentielt sociale goder" (Charles Taylor) er fx. sproget, kulturen, offentligheden, miljøet, social retfærdighed eller den demokratiske velfærdsstat.

Vi vil undersøge om der er forskellige typer af sådanne goder og hertil hørende forskellige former for fornuftig og ufornuftig omgang med dem. I den forbindelse vil vi også diskutere emner som fx.:

  • Hvilken struktur har forskellige sociale goder, og hvilke strukturforskelle karakteriserer feltet?
  • Hvilke relationer er der imellem på den ene side sociale goder og på den anden side kollektiv hhv. Individual frihed og handlen?
  • Hvad karakteriserer den særlige klasse af sociale goder, der kunne betegnes offentlige goder? - Og hvilke gode-typer vil så kunne betegnes som private?
  • Hvordan håndterer vi det forhold at langt de fleste sociale og offentlige goder er genstand for konflikt? Den konflikt kan fx. være sig fortolkningsmæssig, værdimæssig eller distributiv.
  • Ligger der til grund for de aktuelle politiske ideologier og samfundsmæssige omstruktureringer en bestemt opfattelse af sociale goder?

Vi vil indledningsvis læse uddrag fra tre klassiske værker om sociale goder, Mark Sagoffs The Economy of the Earth , Michael Walzers Spheres of Justice og Charles Taylors Philosophical Arguments

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Morten Raffnsøe-Møller

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Engelsk - eller dansk hvis ingen engelsk-talende studerende deltager.

Litteratur

Mark Sagoff, The Economy of the Earth , Michael Walzer, Spheres of Justice, Charles Taylor, Philosophical Arguments , and other classical and modern texts. 

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i filosofi og idéhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Emneprøve 1

Fri skriftlig opgave

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Emneprøve 2

Fri skriftlig opgave

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Frit emne 1

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.

Frit emne 2

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.