[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende:
The Late Neolithic and Earliest Bronze Age in Scandinavia and Beyond: Cross-cultural and local perspectives.
The course will critically pursue the archaeology of the late third and early second millennium BC in Europe. During this course we will scrutinise the archaeological material on a selective basis and look at ways to enable understanding of original socio-cultural contexts. Adoption of metallurgy and its social consequences constitutes a particular focus. This will involve related themes, such as rituals, mobility, identification and violence. Besides archaeology, insights from natural sciences will be incorporated.
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Helle Vandkilde
Undervisningen foregår som dialog mellem underviser og studerende, i en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenterpræsentationer og workshops.
Forløbet undervises på engelsk, under forudsætning af at der er engelsksprogede studerende på holdet ellers undervises der på dansk.
Anvises af underviser før kursusstart på Frist Class.
Vejledende litteratur:
Vandkilde H. 1996. From Stone to Bronze. The Metalwork of the Late Neolithic and Earliest Bronze Age in Denmark. Århus: Jutland Archaeological Society - Aarhus University Press.
Vandkilde H. 2007a. Culture and Change in Central European Prehistory, 6 th to 1 st millennium BC. Århus: Aarhus University Press.
Vandkilde, H. 2007b. "A Review of the Early Late Neolithic Period in Denmark: Practice, Identity and Connectivity " . Offa 61/62, 2004/05 (2007). pp. 75-109.
Individuel. Kombination af fri skriftlig hjemmeopgave og mundtlig eksamination
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en hjemmeopgave på max. 20 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.
Den mundtlige eksamination former sig som en diskussion af opgaven. Varighed 30 min. inkl. censur. Forberedelse: ingen. Hjælpemidler: den skriftlige opgave.