Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Temaområde: Fortid, samtid, nutid - tid som arkæologisk problemstilling ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 4. semester (uge 5 - 10)
  • Timer per uge: 2, uge 5-10 
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 16936

Formål

Ved prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende kan demonstrere:

- Evne til at foretage fortolkende og selvstændige analyser af et veldefineret emne

- Evne til at give en sammenfattende syntese af et arkæologisk emne i tid og rum

Mere specifikt formidler dette kursus :

  • Tidens teoretiske, metodiske og praktiske betydning for arkæologien
  • Tidens relevans i såvel forståelsen af fortidige samfund og i brugen af arkæologi i samtiden.
  • Grundlæggende forståelse af temporale sociale og materielle aspekter af arkæologiske praksisser.
  • Refleksion over tidsopfattelsers indflydelse på arkæologiens fortolkninger.

Begyndende indsigt i problemstillinger i formidlingen af fortiden i forhold til narrativer, museer, rekonstruktioner, oldtidsparker, mv.

Indhold

 

Kursusbeskrivelse

Kurset er en introduktion til det metaarkæologiske felt; fortiden i nutiden og samtiden i fortiden. Kurset lægger vægt på at fremme forståelse af følgende aspekter:

1. Vigtigheden af at forstå, hvordan arkæologien etablerer sin brug, forståelse og fortolkning af tid.

2. De muligheder, arkæologien har for at teoretisk og metodisk at fortolke tidsopfattelser og hukommelse i sit datamateriale.

3. Forståelse af den sociale betydning af erindring og glemsel, samt forståelse af den rolle materiel forgængelighed kan spille i fortidige såvel som samtidige samfund.

4. Samtidskontekstens indflydelse på fortolkningen og administrationen af fortiden - herunder konstruktionen af kollektiv hukommelse og glemsel, samt aktuelle forestillinger om autencitet og samtidsrelevans.

Faglige forudsætninger

Underviser

Tim Flohr Sørensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af oversigtsforelæsninger og øvelser på grundlag af de af faglæreren udvalgte emneområder med tilhørende pensum.

Litteratur

Anvises af underviser før kursusstart på First Class.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven aflægges som en fri skriftlig hjemmeopgave max. 15 sider.
Emnet aftales med faglærer.