[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende kan demonstrere:
- Evne til at foretage fortolkende og selvstændige analyser af et veldefineret emne
- Evne til at give en sammenfattende syntese af et arkæologisk emne i tid og rum
Mere specifikt formidler dette kursus :
Begyndende indsigt i problemstillinger i formidlingen af fortiden i forhold til narrativer, museer, rekonstruktioner, oldtidsparker, mv.
Kursusbeskrivelse
Kurset er en introduktion til det metaarkæologiske felt; fortiden i nutiden og samtiden i fortiden. Kurset lægger vægt på at fremme forståelse af følgende aspekter:
1. Vigtigheden af at forstå, hvordan arkæologien etablerer sin brug, forståelse og fortolkning af tid.
2. De muligheder, arkæologien har for at teoretisk og metodisk at fortolke tidsopfattelser og hukommelse i sit datamateriale.
3. Forståelse af den sociale betydning af erindring og glemsel, samt forståelse af den rolle materiel forgængelighed kan spille i fortidige såvel som samtidige samfund.
4. Samtidskontekstens indflydelse på fortolkningen og administrationen af fortiden - herunder konstruktionen af kollektiv hukommelse og glemsel, samt aktuelle forestillinger om autencitet og samtidsrelevans.
Tim Flohr Sørensen
Undervisningen består af oversigtsforelæsninger og øvelser på grundlag af de af faglæreren udvalgte emneområder med tilhørende pensum.
Anvises af underviser før kursusstart på First Class.
Prøven aflægges som en fri skriftlig hjemmeopgave max. 15 sider.
Emnet aftales med faglærer.