[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved prøvepræstationen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende kan:
The Neolithic in Scandinavia and Beyond: Cross-cultural and local perspectives
The course will critically pursue the agenda of the archaeology of the Neolithic in Europe over the last 30 years. A number of research projects, of local, regional and super-regional coverage, will be scrutinised in terms of their aims, methods, theoretical and analytical tools, and their results. The transition to domesticated ways of life and the spread and consequences of agriculture, constitute a particular focus. This will involve related themes, such as rituals, mobility, identification and violence. Besides archaeology, insights from natural sciences will be incorporated.
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Lutz Klassen (ansvarlig) & Felix Riede
Undervisningen foregår som dialog mellem underviser og studerende, i en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenterpræsentationer og workshops.
Forløbet undervises på engelsk, under forudsætning af at der er engelsksprogede studerende på holdet ellers undervises der på dansk.
Anvises af underviser før kursusstart på Frist Class.
Vejledende litteratur:
Apel, J. 2001, Daggers, knowledge & power: the social aspects of flint-dagger technology in Scandinavia, 2350-1500 cal. BC, Uppsala University Dept. of Archaeology & Ancient History, Uppsala.
Barth, F. 2002, "An Anthropology of Knowledge", Current anthropology, vol. 43, no. 1, pp. 1-18.
Barth, F. 1987, Cosmologies in the making: A generative approach to cultural variation in inner New Guinea, Cambridge University Press, Cambridge.
Boye, V. 1889, "Maglehøi-Fundet", Aarbøger for Nordisk Oldkyndighed og Historie, vol. II. Række, 4. Bind, pp. 317-340.
Boyer, P. 1990, Tradition as Truth and Communication: A cognitive description of traditional discourse, Cambridge University Press, Cambridge.
Bradley, R. 2006, "Danish razors and Swedish rocks: Cosmology and the Bronze Age landscape", Antiquity, vol. 80, no. 308, pp. 372-389.
Individuel. fri skriftlig hjemmeopgave.
Den skriftlige opgave på max. 10-15 sider kan aflægges under
forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i
undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med
undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås
deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over
semesteret.
Emnet til den fri skriftlige opgave aftales med eksaminator.