[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- kan dokumentere et generelt kendskab til moderne teorier inden for områdets discipliner og metoder
- kan dokumentere kendskab til det franske sprogs morfologi og elementær syntaks
- kan demonstrere evne til at analysere middelsvære sætninger på fransk
- kan redegøre for elementære morfologiske og syntaktiske problemer
- er i stand til at formulere og redegøre for en given syntaktisk/sprogteoretisk problemstilling
- kan identificere og formidle en problemstilling i tilknytning til et af de gennemgåede områder eller emner.
Formålet med disciplinen er at indføre den studerende i grammatisk analyse og fransk morfologi og syntaks samt give en indføring i moderne sprogteorier. Der behandles centrale emner inden for almen og anvendt sprogvidenskab, herunder sproglige kommunikationsteorier, argumentation og retorik, tekstlingvistik, sprogtypologi, sociolingvistik samt sprogtilegnelse og sprogpædagogik.
Ingen
Henning Nølke/Merete Birkelund
Undervisningen foregår som forelæsninger, diskussioner og øvelser. Der lægges vægt på arbejdsformer med mundtlige bidrag fra de studerende.
Dansk
Patrick Charaudeau, Dominique Maingueneau (2002): Dictionnaire d'analyse du discours. Paris: Ed. du Seuil.
Ebbe Spang-Hanssen (2002): Sprogets verden og din. Om menneskets mærkværdige evne for sprog. Gyldendal.
Pedersen, Spang-Hanssen & Vikner: Fransk Grammatik
Nølke: Fransk Grammatik og Sprogproduktion
Nærmere bestemmelser: Prøven finder sted på grundlag af en moderne fransk tekst på maks. 5000 typeenheder. Der stilles et overordnet bredt spørgsmål inden for moderne sprogvidenskab, som skal besvares i en pædagogisk hensigtsmæssig form. Desuden stilles et antal punktspørgsmål inden for grammatik og syntaks. Hjælpemidler: Ordbøger efter eksaminandens valg.