FRA: Le mythe de Phèdre dans la littérature française (KA) ( forår 2010 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
KA
-
Semester/kvarter:
2. semester
-
Timer per uge:
2
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
18259
Formål
Ved bedømmelse af prøvepræsentationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
giver en teoretisk reflekteret analyse af afgrænsde problemer
-
reflekterer over den anvendte teoris videnskabsteoretiske eller videnskabshistoriske egenart
-
forholder sig vurderende til den anvendte teori
Indhold
Comment se constitue, se transforme et se perpétue un mythe littéraire? Comment et pourquoi différents auteurs choisissent-ils de reprendre un même mythe? C'est à ces questions que ce cours tentera de répondre, en se fondant sur un exemple précis: le personnage de Phèdre, cette reine grecque amoureuse de son beau-fils, Hippolyte. L'enseignement se déroulera autour de trois périodes:
-
- Tout d'abord, le XVIIème siècle avec Jean Racine et sa tragédie
Phèdre
. Il s'agira de déterminer ce qui constitue l'originalité de cette pièce en la confrontant à d'autres réécritures contemporaines: celles de La Pinelière, Gilbert et Bidar. Nous verrons aussi comment Racine mêle au mythe de Phèdre l'histoire de Pyrame et Thisbé, mise en scène notamment par Shakespeare dans le
Songe d'une nuit d'été
.
-
La fin du XIXème siècle s'intéresse également au personnage de Phèdre en en faisant une femme fatale, symbole d'une société décadente. Nous nous demanderons par exemple pourquoi un auteur naturaliste comme Emile Zola choisit d'inventer "une nouvelle Phèdre".
-
Enfin, nous verrons comment les XXème et XXIème siècles réactualisent le mythe avec d'une part les textes d'André Gide et de Marguerite Yourcenar qui jouent avec les anachronismes et d'autre part des auteurs comme Didier-Georges Gabily et Eugène Durif qui cherchent à montrer quelle réalité et quelle cruauté se cachent derrière les beaux vers de Racine.
Le travail se fera à partir d'analyses d'extraits de textes
Faglige forudsætninger
Ingen
Underviser
Alexandre Planque Tafteberg
Undervisnings- og arbejdsform
Afhænger af det valgte fagområdes bestemmelser
Fransk
Litteratur
Corpus dont les extraits seront tirés:
Guérin de La Pinelière,
Hippolyte
, 1635.
Gabriel Gilbert,
Hypolite
,
ou le Garçon insensible
, 1647.
Mathieu Bidar,
Hippolyte
, 1675.
Jean Racine,
Phèdre
, 1677.
Nicolas Pradon,
Phèdre et Hippolyte
, 1677.
Emile Zola,
La Curée
, 1871.
Octave Mirbeau,
La Belle Madame Le Vassart
, 1884.
Jules Bois,
Hippolyte couronné
, 1904.
André Gide,
Thésée
, 1946.
Marguerite Yourcenar,
Qui n'a pas son Minotaure
?, 1971.
Marguerite Yourcenar, "Phèdre ou le désespoir" in
Feux
, 1974.
Didier-Georges Gabily,
Gibiers du temps
, 1995.
Eugène Durif,
Pauvre folle Phèdre
, 2002.
Studieordning og bedømmelse
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
Mundtligt emne: mundtlig prøve - aflægges sammen med prøven i mundtlig sprogfærdighed og formidling
Skriftligt emne: fri skriftlig hjemmeopgave
Emne 2: Aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse samt aflevering af øvelsesopgave
Emne 3: Synopsis med mundtlig fremlæggelse
Emne 4: Fri skriftlig hjemmeopgave
Emne 5: Fri skriftlig hjemmeopgave - aflægges sammen med prøven i skriftlig sprogfærdighed og formidling
Emne 6: Individuel mundtlig prøve med skriftlig synopsis
Valgfag 1: Enten som aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse samt individuel skriftlig opgave eller som individuel fri skriftlig hjemmeopgave