[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- kan dokumentere et indgående kendskab til litterær tekstanalyse
- kan godtgøre beherskelsen af litterær tekstanalyse i praksis
- er i stand til at karakterisere teksten i dens litteraturhistoriske og kulturelle sammenhæng
- er i stand til at redegøre for valget af problemstilling
- kan fremhæve tekstens og formsprogets karakteristika
- kan perspektivere læsningen i relation til idéhistoriske og kulturelle særtræk
- kan argumentere for den valgte teksttilgang ved anvendelse af relevant teori og begrebsapparat.
Formålet med disciplinen er at give en indføring i analyse af litterære tekster, idet Litteratur I udbygges med metodeovervejelser og en problematiserende behandling af præcise tekster fra forskellige genrer. Gennem en præsentation af væsentlige tendenser i det 20. århundredes teoretisering, åbnes for en kritisk-reflekteret tilgang til det praktiske, tekstanalytiske arbejde.
Ingen
Steen Bille Jørgensen/Sébastien Doubinsky
Med henblik på udarbejdelse af synopser suppleres teorigennemgangen med arbejde i grupper på 3-4 studerende samt evt. workshops. Der afleveres i løbet af semestret to synopser på maks. 3 sider pr. studerende. Synopserne udarbejdes i grupper på 3-4 studerende på grundlag af en gennemgået tekst. Hver synopsis ledsages af en litteraturliste. Den enkelte studerendes bidrag skal fremgå.
Dansk
Fibiger, Lütken, Mølgaard (red): Litteraturens tilgange, Academica, 2001
Yves Reuter: Analyse du roman , Armand Colin, 2005
Skriftlig synopsis med mundtligt forsvar. Prøven afvikles sammen
med prøven i Tekstanalyse II.