Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

FRA: Sprogfærdighed II: Mundtlig sprogproduktion og formidling (ba) ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18261

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- dokumenterer forståelse af talt fransk
- behersker korrekt udtale, både i detaljer og i sammenhæng
- demonstrerer sikkerhed i brug af talesprogets fundamentale former og konstruktioner
- viser sikkerhed i det centrale ordforråd
- viser forståelse for og sikkerhed i valg af kommunikationsstrategier.

Indhold

Disciplinen omfatter arbejde med dagligdags kommunikation og mere formel formidling og argumentation. Sprognormen er standardfransk, idet der dog tillades konsekvent brug af mindre regionale særtræk. Der arbejdes med en række temaer.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Sébastien Doubinsky

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger, dialog og diskussioner samt praktiske øvelser, fx lytteøvelser, rollespil o.l. Der lægges vægt på arbejdsformer, der fremmer den studerendes aktive mundtlige sprogfærdighed.

Fransk

Litteratur

Kurset vil være baseret på aktuelle tekster fra internet, aviser og tidsskrifter samt film og TV

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i fransk sprog, litteratur og kultur

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Nærmere bestemmelser: Aktiv deltagelse indbefatter i løbet af semestret, udover tilstedeværelse til 75% af undervisningen, afholdelse af et oplæg på baggrund af en udleveret ikke specificeret fransk tekst fra efter 1970 på maks. 5000 typeenheder. Teksten skal have relation til et af de temaer, der behandles i undervisningen. Den studerende skal præsentere tekstens tematik og være i stand til at indgå i en diskussion med udgangspunkt i teksten.