Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læring, didaktik og curriculum ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: 4 - tirsdage 11-15
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 17398

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

- analysere og vurdere problemstillinger i samspillet mellem læring, didaktik (herunder fagdidaktik og institutionsdidaktik) og curriculum

- formulere og begrunde forslag til løsning af problemer i forbindelse med planlægning og gennemførelse af undervisning og vejledning.

Indhold

Modulet behandler klassiske og moderne teorier vedrørende læring og undervisning. Der arbejdes med didaktik og curriculum som videnskab og som planlægnings- og refleksionsaktivitet. Modulet inddrager endvidere forskningsfelter som sammenlignende (fag)didaktik og institutionsdidaktik.

Faglige forudsætninger

Underviser

Karsten Schnack

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra de studerende.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Se undervisningsplan

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i generel pædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.