Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk teori - før og nu ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Tirsdag 10.00-14.00
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 17399

Formål

At den studerende oparbejder indsigt i centrale pædagogiske teorier, herunder de styrende
problemstillinger og brugte begreber, og udnytter den opnåede teoretiske indsigt til at reflektere
over pædagogikkens grundlagsproblemer og anvendelsesmuligheder .

Indhold

Modulet behandler pædagogiske teorier af relevans for dansk og international opdragelses- og uddannelsestænkning, idet der samtidigt ses nærmere på teoriernes filosofiske, idéhistoriske og kulturelle begrundelser og implikationer. Pædagogikkens grundlagsproblemer belyses ved at behandle forholdet mellem pædagogisk teori og praksis, individualitet og fællesskab samt dannelse og demokrati.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Faglige forudsætninger

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

 

  • Forelæsninger med plenumdiskussioner efterfulgt af evaluering på Blackboard og mulighed for diskussion i forum under Discussion Board på elearningsystemet Blackboard
  • Der lægges endvidere vægt på, at de studerende organiserer sig i studiegrupper. Studiegrupperne kan oprettes med eget forum på Blackboard.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Kompendium: Pædagogisk teori før og nu. Efterår 2008 . DPU

Peter Kemp: Verdensborgeren som pædagogisk ideal. Pædagogisk filosofi for det 21. århundrede. København: Hans Reitzels Forlag, 2005.

Bedømmelse

Se studieordningen for yderligere information.