[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At den studerende oparbejder indsigt i centrale pædagogiske teorier, herunder de styrende
problemstillinger og brugte begreber, og udnytter den opnåede teoretiske indsigt til at reflektere
over pædagogikkens grundlagsproblemer og anvendelsesmuligheder
.
Modulet behandler pædagogiske teorier af relevans for dansk og international opdragelses- og uddannelsestænkning, idet der samtidigt ses nærmere på teoriernes filosofiske, idéhistoriske og kulturelle begrundelser og implikationer. Pædagogikkens grundlagsproblemer belyses ved at behandle forholdet mellem pædagogisk teori og praksis, individualitet og fællesskab samt dannelse og demokrati.
Undervisningsplan i pdf format
Annonceres senere
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Kompendium: Pædagogisk teori før og nu. Efterår 2008 . DPU
Peter Kemp: Verdensborgeren som pædagogisk ideal. Pædagogisk filosofi for det 21. århundrede. København: Hans Reitzels Forlag, 2005.
Se studieordningen for yderligere information.