[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Specialeseminarerne skal støtte og inspirere de studerendes arbejde med specialet.
Specialet skal dokumentere færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne. Emnet afgrænses af den/de studerende selv. Emneafgrænsningen skal godkendes af en af studielederen udpeget vejleder. Samtidig med tilmeldingen til specialet fastsættes en afleveringsfrist som bekendtgøres for den/de studerende. Specialet skal ud over grundigt kendskab til det valgte emne og den relevante videnskabelige litteratur demonstrere den studerendes viden, teoretiske og analytiske færdigheder samt fortrolighed med fagområdets terminologi og metoder.
En række temaer om kvaliteter i og krav til specialer bliver præsenteret i oplæg og til diskussion. Herudover kan deltagerne bringe emner op.
Undervisningsplan i pdf format
Lotte Rahbek Schou - LRS@dpu.dk
På det første møde holder jeg oplæg om formalia og regler for specialer, om det at skrive akademisk, om problem- og opgaveformulering, brug af vejleder, litteratur og almene metodiske strategier i forskellige faser. Herefter er det tanken at deltagernes skriftlige produktion gradvist skal fylde mere og mere i forløbet.
Dansk
Studieordningen for Generel Pædagogik
Hammershøj, L. G. (2008). At forholde sig akademisk. DPU.
Lauersen, P. F. (2005). Hvad siger specialerne om, hvad de studerende har lært?
Asterisk nr. 22.
Jensen, L. B. (2004). Fra patos til logos: Videnskabsretorik for begyndere. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag
Der er ingen eksamen udover selve specialet.