Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Specialeseminar gen.pæd. ( forår 2010 - 0 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Torsdag den 11. februar kl. 13.00 - 15.30  Torsdag den 25. februar kl. 13.00 - 15.30  Torsdag den 18. marts kl. 13.00 - 15.30  Torsdag den 15. april kl. 13.00 - 15.30
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 24402

Formål

Specialeseminarerne skal støtte og inspirere de studerendes arbejde med specialet.

Specialet skal dokumentere færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne. Emnet afgrænses af den/de studerende selv. Emneafgrænsningen skal godkendes af en af studielederen udpeget vejleder. Samtidig med tilmeldingen til specialet fastsættes en afleveringsfrist som bekendtgøres for den/de studerende. Specialet skal ud over grundigt kendskab til det valgte emne og den relevante videnskabelige litteratur demonstrere den studerendes viden, teoretiske og analytiske færdigheder samt fortrolighed med fagområdets terminologi og metoder.

Indhold

En række temaer om kvaliteter i og krav til specialer bliver præsenteret i oplæg og til diskussion. Herudover kan deltagerne bringe emner op.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Faglige forudsætninger

Underviser

Lotte Rahbek Schou - LRS@dpu.dk 

 

Undervisnings- og arbejdsform

På det første møde holder jeg oplæg om formalia og regler for specialer, om det at skrive akademisk, om problem- og opgaveformulering, brug af vejleder, litteratur og almene metodiske strategier i forskellige faser. Herefter er det tanken at deltagernes skriftlige produktion gradvist skal fylde mere og mere i forløbet.

 

Dansk

Litteratur

Studieordningen for Generel Pædagogik

Hammershøj, L. G. (2008).  At forholde sig akademisk. DPU.

Lauersen, P. F. (2005). Hvad siger specialerne om, hvad de studerende har lært?

Asterisk nr. 22.

Jensen, L. B. (2004). Fra patos til logos: Videnskabsretorik for begyndere. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag

 

 

Bedømmelse

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • 5 xxxxx

Der er ingen eksamen udover selve specialet.