[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At give deltagerne et grundlæggende kendskab til processer tilknyttet det hydrologiske kredsløb, dynamisk geomorfologi og jordbundsegenskaber, og til sammenhænge mellem disse processer under forskellige klimamæssige og geologiske forhold. Specielt lægges vægt på at karakterisere og kvantificere de grundlæggende fluxe af vand og stof ved brug af kvantitative og kvalitative metoder, og beskrive sammenhænge mellem materiale, processer og landskabs-/jordbundsudvikling.
Forelæsninger, ekskursioner og øvelser i at:
a)
karakterisere hydrologiske, hydrometeorologiske og hydrogeologiske forhold; måle hertil hørende karakteristiske parametre; analysere, tolke og regne på vandbalance og energibalance for idealiserede terræn- og bevoksningstyper; identificere, beskrive og beregne strømninger i idealiserede vandløb og vandførende lag;
b)
karakterisere erosions, transport- og aflejringsprocesser, herunder indvirkning af strømning i atmosfæren, jordbund, vandløb, grundvand og hav, og inddrage simple kvantitative modeller til beskrivelse og forklaring af disse processer;
c)
karakterisere de i en jordbund indgående komponenter og deres egenskaber, og relatere disse til udgangsmateriale, tid og klima.
d)
klassificere og tolke samspillet mellem strømningsforhold, dynamiske processer, samt landskabs- og jordbundsudviklinger.
e)
klassificere jordbund og bruge kemiske og fysiske analyse data på jord og vand aktivt til at forstå processerne i den overfladenære geologi.
Efter at have fulgt kursus skal deltagerne kunne:
·
have kendskab til måle- og undersøgelsesmetoder i forbindelse med hydrologiske, hydrogeologiske, hydrogeofysiske og vandkemiske undersøgelser
·
anvende enkle metoder til bestemmelse af hydrologiske og hydrogeologiske parametre
·
beskrive og forklare dannelse og dynamik af tidevand, bølger, strømme i det marine miljø
·
redegøre for oprindelse, sammensætning og regional fordeling af opløst stof, anvende karakteristiske kurver til beregning af fluxe
·
redegøre for oprindelse, sammensætning, transport og aflejring af suspenderet materiale i vandløb, atmosfære og hav, herunder bruge simple beregningsmodeller
til karakterisering af
vertikal fordeling af stof under transport,
betydning af interne densitetsbetingede grænselag og tilstedeværelse af jets
·
redegøre for oprindelse, transport og aflejring af salterende og bundtransporteret materiale (bedload) i atmosfære, vandløb og hav, samt beskrive, forklare og estimere de kræfter og bevægelsesformer, der styrer materialets mobilisering (tærskelværdier, strømningsregimer) og de resulterende fluxe af stof
·
beskrive, inddele og forklare dannelse og udvikling af afskalning, nedstyrtning, skred, krybning, flydning, massestrømme (debris flows) samt estimere ved brug af simple beregningsmodeller transport/fjernelse af materialet under indflydelse af densitet, viskositet og plasticitet
·
beskrive ved anvendelse af kvantitative kriterier (skalaparametre, dimensionsløse størrelser, morfometri) landskabselementer efter deres
tekstur og strukturelle forhold dvs. plan- og rumgeometri (flod- og terrassetyper, klittyper, aflejringskegler, deltatyper, skredtyper, kysttyper) og tolke deres dannelse og udvikling under indflydelse af geomorfologiske processer, som er dominerende i det betragtede landskab
·
have kendskab til jordbundskortlægningsmetoder og jordkort som typisk anvendes i Danmark
·
klassificere Danmarks jordbundstyper efter simple klassifikationsnøgler
·
foretage masseberegninger ud fra fysiske og kemiske jordbundsdata, både på statiske øjeblikssituationer men også ifht. aktive processer som inddrager udvaskning, omdannelser, ophobning og overlfladeerosion
·
beskrive et jordbundsprofil og kende systemet med horisonter
·
redegøre for de processer som har betydning for dannelse (genese) og udseende af danske jordbunds typer
·
redegøre for samspillet mellem de overordnede biologiske, kemiske, geologiske, klimatiske, mineralogiske, anvendelsesforårsagede faktorer og egenskaber som er aktive i en jordbund
·
beskrive egenskaber i naturlige jordbund og land- og skovbrugsjord, samt forstå hvordan jordbunden fungere som et arkiv for geologer, biologer og arkæologer
·
redegøre for hvilke miljøproblemer der er relateret til fluxe fra og til jordbunden
·
kunne redegøre for hvordan og hvorfor danske jordbunde adskiller sig fra udenlandske jordbundstyper og egenskaber.
3 forelæsninger og 3 øvelsestimer i 14 uger
En halv og en hel dags feltekskursion
1 uges feltkursus efter 4. kvarter.
Dansk
4. kvarter
Placering: Uge 26
reeksamen i august
4 timers skriftlig eksamen
Ekstern censor,
7-trins skalaen
godkendt deltagelse i feltkursus