[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser indgående kendskab til det historiske emneområde, der er undervist i, og kan beskrive og forklare fænomener her indenfor
- er i stand til at diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emneområdet
Disciplinen omfatter en grundig introduktion til et afgrænset historisk emnes kilder og de problemer, som knytter sig hertil.
Europa/Verden før 1789
1600-tallet er de store omvæltningers århundrede. I Danmark er det Christian 4.'s tumultariske tidsalder og epoken hvor enevælden indføres ved et statskup. Det er et blodigt århundrede med svenskekrige og hekseprocesser. Hele Europa hærges af religionskrige mellem protestanter og katolikker. 1618-48 raser Trediveårskrigen, som Danmark også deltager i - med katastrofale følger. Af asken rejser sig en række stærke territorialstater og et i hvert fald på papiret mere reguleret internationalt samfund.
Formålet med kurset er at give indblik i udvalgte begivenheder og temaer indenfor 1600-tallets historie med fokus på centrale historiske kilder og problemstillinger.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Historisk emne 2 og 3, når prøverne i Historisk metode 1 og Historisk emne 1 er beståede.
Jeppe Büchert Netterstrøm
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
Undervisningen skal i særlig grad belyse arbejdet med historisk kildemateriale og vil typisk være koncentreret om specialiserede fremstillinger, hvor henvisninger til kildemateriale indgår, samt om selve det primære kildemateriale. Der indgår i undervisningen en orientering om, hvordan man finder frem til relevant kildemateriale i arkiver eller gennem kildepublikationer.
Dansk
onsdag 12-14, lokale 1410/044
fredag 10-12, lokale 1328/030