[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser kendskab til et selvvalgt emne indenfor det historiske fagområde
- kan opstille og analysere en problemstilling under inddragelse af samfundsvidenskabelig metode
- kan beskrive og forklare de historiske fænomener, den studerende arbejder med ved hjælp af samfundsvidenskabelig metode
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, som er knyttet hertil
Disciplinen omfatter et studium af et af fagets systematiske og kronologiske felter, som studeres med hovedvægten lagt på anvendelsen af samfundsvidenskabelig metode.
I det 19. århundrede skete der store ændringer i det danske samfund. Landet gik fra enevælde til demokrati, teknologien oplevede et gennembrud og sundhedsforholdene blev forbedrede - for blot at nævne nogle af ændringerne. Det er nogle af disse ændringer, som vil være genstand for nærmere undersøgelse i udbuddet. I forløbet vil vi tage afsæt på et normativt niveau, idet vi vil undersøge aspekter af sociallovgivningen før og efter vedtagelsen af Danmarks Riges Grundlov. Vi vil blandt andet beskæftige os med statslige redskaber til kontrol med seksualitet og definition af kønslige normsæt og dyder. Hertil kommer en undersøgelse af 1800-tallets sociale gruppe- og klassedannelser, som de fx kommer til udtryk via arbejde og uddannelse og via forholdet mellem land og by. Formålet er at trænge bagom flest mulige af 1800-tallets sociale ændringer og at opstille forklaringsmodeller på deres forekomst. Til det formål vil vi anvende teoretisk materiale foruden oversigtsværker, artikler og samtidige kilder.
Ingen
Merete Bøge
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
Dansk
Litteratur
Kompendium med artikler og kildemateriale.
Karin Lützen: Byen tæmmes, Hans Reitzel 1998, 455 sider
Torsdag 9-12 i 1328/014