Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag - Dannelsen af den politiske medborger i det 19. århundrede ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forårssemestret
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22823

Formål

Udvidet historisk emneanalyse:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har et dybtgående kendskab til sit emne
- kan beskrive og forklare historiske forhold selvstændigt
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
- kan reflektere over forhold, der indebærer særlige forskningsmæssige problemer

Historisk emneanalyse:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har et dybtgående kendskab til sit emne
- på baggrund af sit emne selvstændigt kan beskrive og forklare historiske forhold
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
 

Indhold

Dannelsen af den politiske medborger i det 19. århundrede - disciplinering via opdragelse, uddannelse og anbringelse

Den politiske udvikling i det 19. Århundrede skal ses i sammenhæng med dannelsen af den politiske medborger, der bar demokratisering og national bevægelse. Anden halvdel af århundredet var vidne til en udvidelse af den politiske deltagelse fra selvstændige, mandlige individer til almindelig valgret i 1915, men også til en kontinuerlig kamp om hvem der var inkluderet i og hvem der var ekskluderet fra det politiske medborgerskab både nationalt og lokal. Det borgerskab, der voksede frem i enevældens sidste periode, prægede både det politiske og det kulturelle landskab i det 19. århundrede og dets normer og idealer blev i høj grad udgangspunktet for hvordan de store masser skulle dannes til ansvarlige borgere, der kunne tage del i den politiske proces sammen med den dannede kerne.
 Vi vil i forløbet undersøge medborgeren som en teoretisk og praktisk kategori og dermed se på hvordan individet dannes til politisk deltagelse på forskellige samfundsniveauer gennem opdragelse, uddannelse og anbringelse på anstalter og i fængsler. Dermed vil vi undersøge hvordan idealet om at danne individet til medborger eksisterede på forskellige samfundsniveauer og i forskellige samfundsinstitutioner som fattigforsorg, uddannelse, retsvæsen og i de politiske institutioner og diskussioner.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Nina Koefoed

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Der arbejdes med deltagernes forarbejder til den frie skriftlige hjemmeopgave. 

Dansk

Litteratur

Kompendium

Tid og sted

Torsdag 12-15 i 1410/034

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur