[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Udvidet historisk emneanalyse:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har et dybtgående kendskab til sit emne
- kan beskrive og forklare historiske forhold selvstændigt
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
- kan reflektere over forhold, der indebærer særlige forskningsmæssige problemer
Historisk emneanalyse:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har et dybtgående kendskab til sit emne
- på baggrund af sit emne selvstændigt kan beskrive og forklare historiske forhold
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
Dannelsen af den politiske medborger i det 19. århundrede - disciplinering via opdragelse, uddannelse og anbringelse
Den politiske udvikling i det 19. Århundrede skal ses i sammenhæng med dannelsen af den politiske medborger, der bar demokratisering og national bevægelse. Anden halvdel af århundredet var vidne til en udvidelse af den politiske deltagelse fra selvstændige, mandlige individer til almindelig valgret i 1915, men også til en kontinuerlig kamp om hvem der var inkluderet i og hvem der var ekskluderet fra det politiske medborgerskab både nationalt og lokal. Det borgerskab, der voksede frem i enevældens sidste periode, prægede både det politiske og det kulturelle landskab i det 19. århundrede og dets normer og idealer blev i høj grad udgangspunktet for hvordan de store masser skulle dannes til ansvarlige borgere, der kunne tage del i den politiske proces sammen med den dannede kerne.
Vi vil i forløbet undersøge medborgeren som en teoretisk og praktisk kategori og dermed se på hvordan individet dannes til politisk deltagelse på forskellige samfundsniveauer gennem opdragelse, uddannelse og anbringelse på anstalter og i fængsler. Dermed vil vi undersøge hvordan idealet om at danne individet til medborger eksisterede på forskellige samfundsniveauer og i forskellige samfundsinstitutioner som fattigforsorg, uddannelse, retsvæsen og i de politiske institutioner og diskussioner.
Ingen
Nina Koefoed
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Der arbejdes med deltagernes forarbejder til den frie skriftlige hjemmeopgave.
Dansk
Kompendium
Torsdag 12-15 i 1410/034