[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Disciplinen omhandler naturvidenskaberne og deres samspil med andre traditioner fra antikken til moderne tid. Hovedvægt lægges på tiden efter renæssancen. I disciplinen belyses for det første hvorledes samspillet med andre vidensformer har udfoldet sig, og i hvilke sociale og institutionelle rammer. For det andet behandles naturvidenskabernes forhold til den kulturelle udvikling generelt, herunder forholdet mellem naturvidenskab og teknologi. For det tredie diskuteres forskellige historisk forankrede metodiske overvejelser over, hvad der specifikt karakteriserer naturvidenskab som vidensform.
BA-studerende.
Ph.d.-studerende Stine Grumsen og ph.d.-studerende Jakob Bek-Thomsen.
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Dansk.
James McClellan and Harold Dorn,
Science and Technology in World History
(Johns Hopkins University Press 2006)
Derudover artikler og uddrag fra nyere forskningslitteratur (nærmere henvisninger oplyses ved semesterstart).
Tirsdage kl. 13.00 - 16.00. Første gang den 1. februar 2011.
Bygn. 1467/lokale 515
Inden for en nærmere angivet del af disciplinens pensum afleverer den studerende en syniosis på maksimalt 2 sider, der skitserer en given filosofisk problemstilling. Synopsen danner udgangspunkt for en efterfølgende mundtlig eksamination. Fristen for aflevering af synopser meddeles ved semesterets start. Forudsætningen for at indstille sig til eksamen er, at den studerende har deltaget aktivt i mindst 75% af den udbudte undervisning.