Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Idéhistorisk formidling ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat.
  • Semester/kvarter: 2. semester.
  • Timer per uge: 3 timer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27940

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende: 

  • udviser forståelse for formidling som teoretisk problem
  • demonstrerer indsigt i forskellige genrers virkemidler og formkrav 10
  • demonstrerer praktisk beherskelse af forskellige genrer

Indhold

Disciplinen har som mål at styrke de studerendes formidlingskompetencer og at øge deres bevidsthed om forbindelsen mellem form og indhold i idehistorisk formidling. Disse kompetencer vil blive opøvet såvel gennem praktiske øvelser (både skriftlige og mundtlige) som gennem teoretiske overvejelser. De praktiske skriveøvelser omfatter retoriske virkemidler (modtager, afsender, klart sprog, tone, stil og formuleringsmæssige faldgruber) og formkrav i forskellige relevante genrer (eksempelvis den videnskabelige artikel, essaytraditionen, kronik, læserbrev, anmeldelse af fagbog etc.). Den teoretiske del af disciplinen vil introducere metateoretiske refleksioner over idehistorisk formidling, herunder forholdet mellem retorik og filosofisk erkendelse. Derudover vil de studerende gennem forskellige praktiske øvelser i felten omsætte og formidle deres allerede erhvervede viden i forskellige kontekster (undervisning, radioprogram, journalistik, erhvervsliv, kulturarbejde etc.) Gennem disse forskellige øvelser, dialoger og teoretiske oplæg styrkes den studerendes evne til at forholde sig til og reflektere over egen faglighed som idehistoriker og forskellige handlemuligheder i forlængelse af netop denne faglighed. 

Faglige forudsætninger

Kandidatstuderende

Underviser

Louise Fabian.

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar.

Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.

Dansk.

Litteratur

Elfenbenstårnet - Universitetet mellem forskning og formidling red. Rikke Schmidt Kjærgaard Aarhus Universitetsforlag 2006

Leif Becker Jensen Den sproglige dåseåbner - om at formidle faglig viden forståeligt Roskilde Universitetsforlag 2003

Passage tidsskrift for litteratur og kritik nr. 28/29 1998 temanummer: Det gode essay

Georg Lukacs Essayets væsen og form fra Sjælen og formerne Rhodos 1979

Fortæl om din forskning. 10 gode råd. Interview med forskere om deres formidling af forskning. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2004. Udfærdiget af Tænketanken vedrørende Forståelse for forskning

Arild Linneberg Den dekostruktive hygiene: Ei spøkelseshistorie fra det akademiske liv fra Bastardforsøk   Gyldendal Nordisk Forlag Oslo 1994 

Leslie Flemming og Bruno Ingemann (red.) Faglig formidling - praksis og konsekvenser Roskilde Universitetsforlag 2003

Sokrates på skolebænken - en debatbog om skole og filosofi Slagmarks Skyttegravsserie

K.E. Løgstrup Højskolens nye fronter i Højskolen til debat , red. Johannes Rosendahl, Gyldendal (1961)

 

Tidspunkt

Fredage kl. 11.00 - 14.00. Første gang den 4. februar 2011.

Sted

Bygn. 1465/lokale 616.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i idehistorie

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Undervisningsdeltagelse eller skriftlig opgave.

Nærmere bestemmelser:
Undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i den pågældende undervisning. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige øvelser etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret. Med tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.

Såfremt den studerende ikke opfylder kravene til undervisningsdeltagelse, aflægges eksamen som en individuel, bunden prøve, hvor den studerende får stillet et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette.

Opgavens omfang er maks. 15 sider. Opgaven afleveres senest 10 dage efter spørgsmålets udlevering.