Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Individ- og gruppeudvikling i idræt (Q3) ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelorkursus, valgfag
  • Semester/kvarter: 3. kvarter (3. studieår).
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning: Maksimum 24.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 17162

Formål

Formålet med kurset er, at de studerende får erfaringer med og videreudvikler deres viden om individ- og gruppeudvikling i idræt med særlig henblik på at kunne analysere, iværksætte og begrunde idrætspraksis baseret på kamp- og konkurrencebegreber. Endvidere er det formålet, at den studerende får indsigt i faktorer, der kan have indflydelse på talentudvikling.

Obligatorisk program

Mødepligt til 2-dagesseminaret.

Indhold

Med udgangspunkt i såvel individuel idrætspraksis som i holdidrætter arbejdes der i en kombination af praktik og teori med analyse af teknisk træning, taktiske aspekter og gruppeudviklingsprocesser.

Endvidere vil der være fokus på sociologiske og psykologiske problemstillinger i relation til talentudvikling.

Faglige forudsætninger

Optagelseskrav til bacheloruddannelsen

Underviser

Jens Behrend Christensen

Undervisnings- og arbejdsform

42 lektioner. 2 ugentlige undervisningsgange a 3 lektioner i 3 uger samt et 2-dagesseminar.

Undervisningen foregår som forelæsninger, holdundervisning og gruppearbejde og omfatter både praktik og teori.

Litteratur

Rune Høigaard: Gruppedynamikk i idrett 

Kompendium til kurset

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 3. kvarter. Reeksamen i august.

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne

  • Redegøre for de i pensum behandlede teorier om individ- og gruppeudvikling
  • Analysere hvordan en idrætsgruppe/et idrætshold fungerer
  • Analysere hvilke præstationsoptimeringsstategier, der vil være relevante i en konkret idrætssammenhæng
  • Udarbejde konkrete forslag til udvikling af såvel individuelle idrætsfærdigheder som til gruppeudvikling i idræt
  • Diskutere problemstillinger inden for individ- og gruppeudvikling i relation til fagets pensum

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i idræt

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

2. del af sidefagsuddannelsen i Idræt

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i idræt

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur


Synopsis med mundtligt forsvar

3 hverdage før eksamen afleveres en synopsis, hvis emne lægger op en mundtlig fremlæggelse og evt. en praksisdemonstration (f.eks. ved hjælp af en videooptagelse af praksisdelen).

Synopsen kan være udført af 1-3 studerende. Omfang: 6, 9, 12 sider for hhv. 1, 2 og 3 studerende. Den mundtlige eksamination er individuel og af 20 minutters varighed pr. studerende.
Intern censur efter 7-trinsskalaen.