Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Citizenry and the media in developing countries ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: kandiat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23270

Formål

 

Flere udviklingslande gennemgår i disse år en udvikling fra autokrati til demokrati og medier har i denne proces en vigtig funktion i at facilitere og artikulere civilsamfundsforhandlinger. Formålet er at den studerende efter fuldendt kursus


• forstår de sammenhængende teorier der forholder sig til medborgerskab og rettigheder i relation til medier i udviklingslande,
• er i stand til at diskutere relationerne mellem medier, kultur, politik og sociale relationer baseret på analyser af empirisk materiale, og
• formår at engagere sig kritisk med det teoretiske og empiriske materiale anvendt på kurset.

 

 

 

Indhold

Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS fag. 

 

Kurset vil introducere en bred vifte af synspunkter og teorier relateret til kommunikation og mediers rolle i at artikulere medborgerskab og kulturelle og sociale forandringsprocesser i udviklingslande. Empirisk materiale fra feltstudier i Nepal anvendes til at relatere konkrete narrativer til flere af de teoretiske diskussioner, samt analysere mediers rolle i relation til overordnede udviklings- og demokratiseringsteorier og mediers rolle i identitetsdannelse i de komplekse hybrider mellem nyt og gammelt, det lokale og det globale, og det traditionelle og moderne.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Jacob Thorsen

 

Undervisnings- og arbejdsform

 

Timerne afholdes på engelsk og er en blanding af oplæg fra underviser, diskussioner i plenum, præsentationer fra de studerende, gruppediskussioner og skriftlige opgaver.

 

 

English

 

Litteratur

Uddrag af litteratur:

Andrea Cornwall og John Gaventa: From users and choosers to makers and shapers: repositioning participation in social policy. IDS working paper 127. IDS, Sussex, 2001

Clemencia Rodríguez: From Alternative Media to Citizens' Media (2001). Published in Gumucio-Dagron and Tufte: The Communication for Social Change Anthology. Historial and Contemporary Readings. Communication for Social Change Consortium, New Jersey, USA, 2006

Jacob Thorsen: Citizenry negotiation by means of radio in rural Nepal: some theoretical reflexions. IAMCR conference paper in Mexico City, 2009

Naila Kabeer: Inclusive Citizenship, meanings and expressions. London: Zed Books, 2005 (chapters yet to be selected)

 

 

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Medievidenskab: medie- og samfundsteori og medieæstetik, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, valgfag.
Informationsvidenskab linje a og b: valgfag
Digital Design linje a og b: valgfag
Audiodesign: valgfag
cand public: valgfag

 

ECTS-vægt

10/20

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i audiodesign

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


ifølge studieordningen