Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Informationsvidenskabeligmetode 2: Repræsentationer BA INF ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17975

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Videnskabsteoretiske diskussioner om kvalitativ forsknings kendetegn og videnskabelighed
  • Metoder såsom det kvalitative forskningsinterview, deltagerobservation samt forskellige analyseteknikker
  • Brug af repræsentationer i systemudviklingsprocessen

De studerende skal opnå kompetencer i form af færdigheder inden for følgende områder:

  • Kunne tilrettelægge og gennemføre kvalitative undersøgelser, eksempelvis i forbindelse med systemudvikling, organisationsanalyse, teknologivurdering og evalueringsopgaver
  • Kunne reflektere over undersøgelsers metodiske kvalitet og videnskabelighed

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Kan konstruere og anvende informationsvidenskabelige repræsentationer såsom uml-diagrammer, use-cases og etnografiske genrer
  • Kan diskutere repræsentationernes sandhedsværdi og brug, såvel i systemudviklingssammenhænge som i andre sammenhænge, hvor kvalitativ forskning anvendes
  • Kan redegøre for forskelle og ligheder mellem formaliserede og ikke-formaliserede repræsentationer

Indhold

Disciplinen behandler problemstillinger knyttet til udvikling og brug af informationsvidenskabelige repræsentationer, såsom UML-diagrammer, usecases, eller etnografisk tekst, der f.eks. anvendes i forbindelse med objektorienteret analyse og design i systemudviklingsprocesser og i etnografiske analyser af praksis, teknologi og organisation. Disciplinen introducerer til konstruktion og anvendelse af sådanne repræsentationer, og til en diskussion af disse repræsentationers status og brug. Disciplinen behandler også forskellen mellem beskrivelser af forskellige formaliseringsgrader, samt de dele af systemudviklingsprocessen hvori disse repræsentationer bruges.

Faglige forudsætninger

Underviser

Claus Bossen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussioner og øvelser.

Litteratur

Dahler-Larsen, P. (2002). "At fremstille kvalitative data". Odense, Syddansk Universitetsforlag.
Fowler, M. "UML distilled". Addison Wesley, 2004

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges som enten undervisningsdeltagelse eller som en skriftlig eksamen med nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) afløses disciplinen.

Prøveform: Undervisningsdeltagelse
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke-bestået.
Vægtning: 5 ECTS-point

b) Prøven er en bunden skriftlig opgave, hvis emne formuleres af eksaminator udvalgt fra det samlede pensum. Opgaven kan, efter aftale med eksaminator, udarbejdes i tilknytning til eksterne partnere, eksempelvis en virksomhed eller lignende. Omfanget skal være 12-15 sider ekskl. bilag.

Prøveform: Individuel prøve.
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse.
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke-bestået.
Vægtning: 5 ECTS-point