[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
(Gen)erhverve kendskab til systemteoriens kommunikationsteori. Få kendskab til de basale begreber og den basale terminologi inden for corporate communication. Kunne anvende begreberne analytisk på en konkret kommunikationsproces/situation.
Kurset tager udgangspunkt i systemteoriens definition af organisationer herunder virksomheder som systemer, der dels reproducerer sig selv via kommunikation, dels er systemer, der baserer sig på beslutninger.
Der forudsættes et vist kendskab til interpersonel kommunikation i interaktionssystemer. Virksomhedskommunikation involverer kommunikation i interaktionssystemer, men defineres overordnet som strategisk kommunikation.
Strategisk kommunikation studeres med udgangspunkt i korporat kommunikation, dvs. kommunikationsplanlægning med udgangspunkt i en samlet vision for både den interne og den eksterne kommunikation.
Herunder vil vi studere begreber som identity, image, reputation, branding osv.
Og endvidere krisekommunikation.
Optaget på:
kand Inf linje A og B
kand. Med.
Kand. Digital Design linje A og B
Kand. Audio Design
Anne Marie Dinesen
Forelæsninger kombineret med studenteroplæg og gruppeøvelser.
I stedet for forelæsning 3 timer om ugen i 12 uger, bliver der 6 hele seminardage - fra kl. 10 - 16 - i 6 fortløbende uger.
Det drejer sig om følgende uger: 8, 9, 10, 11, 12 og 13.
Dansk
Argentin, Paul. A. (2003): Corporate Communication, McGraw Hill Irwin
Beck, Ulrik (1997): Risikosamfundet, Hans Reitzels forlag
Benoit, William L. (1997): ”Image Repair – Discourse and Crisis Communication”, in Public Relations Review, 23(2), pp 177-186
Castells, Manuel (1996): The Information Age – Economy, Society, Culture, Blackwell Publishers
Clegg, Stewart R., Courpasson, David, Philips, Nelson (2006): Power and Organizations, Sage Publications
Christensen, Lars Thøger & Morsing, Mette (2005): Bagom corporate communication, Forlaget Samfundslitteratur
Christensen, Lars Thøger (2003): ”Virksomhedens identitet som forførelse og selvforførelse” in Når virksomheden åbner sit vindue- kommunikation og formidling – et corporate perspektiv (Red. Jørn Helder og Bodil Kragh)
Samfundslitteratur
Ja, hvis ønsket
Inf linje A: KFL og valgfag Inf linje B: valgfag
Med: Valgfag, mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, medie- og samfundsteori og medieæstetik
Digital Design linje A og B: valgfag
Audio Design: Valgfag
10 eller 20
Prøveformen varierer alt efter hvilken studieordning den aflægges efter.