Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mekanik - Plasticitetsteori (AEMEPLU01) ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau, Byggeri
  • Semester/kvarter: 1. semester Q3 eller 2. semester Q3
  • Timer per uge: 12
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Ingeniørhøjskolen
  • Udbud ID: 21729

Formål

Det overordnede formål med kurset er at give grundlaget for plasticitetsteorien. Plasticitetsteorien giver nogle muligheder, som er meget relevante i forhold til Architectural Engineering, idet det, når denne disciplin beherskes, bliver relativt simpelt at analysere komplekse konstruktioner, og tilsvarende simpelt den anden vej, det vil sige via simple principper at udforme komplekse konstruktioner.

Indhold

Kontinuummekanik

Brud og flydebetingelser

Konstitutive ligninger for stift plastiske materialer

Plasticitetsteoriens grundligninger

Plasticitetsteori for betonkonstruktioner

Faglige forudsætninger

Diplomingeniøruddannelse

Byggeri

Underviser

Lars German Hagsten

Undervisnings- og arbejdsform

10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 60%) og øvelser (ca. 40%)

Dansk/Engelsk

Litteratur

M. P. Nielsen: "Limit Analysis and Concrete Plasticity". Second edition. 1999. CRC Press

M. P. Nielsen, A. Rathkjen: "Mekanik 2.1"

M. P. Nielsen, L Pilegaard Hansen, A. Rathkjen: "Mekanik 2.2"

M. P. Nielsen: "Beton 2, del 2. Plasticitetsteori for betonkonstruktioner."

Egne noter og eksempler

Udbyder

Ingeniørhøjskolen i Århus

Indgår i følgende studieordninger

Kandidatuddannelse i Byggeri

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets enkelte emneområde og på tværs af enkeltområderne at kunne

  • Gengive principperne for v. Mises flydelov
  • Gengive forskellige materialemodelleringer, herunder kunne redegøre for de enkelte modelleringers egnethed for de enkelte materialer
  • Redegøre for begreberne diskontinuitetsplaner og diskontinuitetslinier, herunder tøjninger i en diskontinuitetslinie
  • Redegøre for forskellen mellem plan tøjningstilstand og plan spændingstilstand
  • Opstille plasticitetsteoriens grundligninger, og at kunne beskrive indholdet i disse.
  • Kunne argumentere for plasticitetsteoriens anvendelse på betonkonstruktioner
  • Argumentere for behovet for opbygning af flydeflader
  • Gengive principper for opbygning af flydeflader

Anvende flydeflader ved designopgaver

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i byggeri

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Der gennemføres en ca. 15 min samtale, hvorunder der spørges med henblik på vurdering af den studerendes tilegnelse af læringsmål.  Samtalen tager udgangspunkt i en eller flere opgaver, men kan omfatte hele pensumet, jf. lektionsplan.  Der er ikke forberedelsestid.  Præstationen bedømmes efter 7-trins skalaen. (intern censur)