Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Procesdesign (BAPDE1U01) ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor, Bioprocesteknologi
  • Semester/kvarter: Forår 2. kvarter
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Ingeniørhøjskolen
  • Udbud ID: 21717

Formål

Indhold

Blandt de emner, der kan behandles i kurset kan nævnes:

  • Grundlæggende beskrivelse og forståelse af procesanlæg
  • diagrammer (BFD, PFD og P&ID)
  • stofstrømme (mix, split, recycle, bypass, purge)
  • valg af procesbetingelser og konsekvenser heraf
  • Økonomisk analyse
  • estimering af kapitalbehov
  • estimering af produktionsomkostninger
  • Syntese og optimering af procesanlæg
  • syntese af PFD, herunder erfaringsbaserede vurderinger
  • processimulatorer
  • optimering, herunder energiintegration

Faglige forudsætninger

Kendskab til energi- og massebalancer samt elementære begreber inden for termodynamik, svarende til indholdet i BP2TEK1, Teknisk Kemi og BATRM1, Teknisk Termodynamik.

Kendskab til kemiske enhedsoperationer svarende til indholdet i BP3PRO1 og BP3PRO2, Procesteknik 1+2.
Kendskab til reaktionskinetik og ideale reaktorer svarende til indholdet i BP4RTT1, Reaktionsteknik.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset gennemføres som en blanding af følgende aktiviteter:

Forelæsning, med oversigt over emnerne og oplæg til diskussion

Øvelsesopgaver, hvor de studerende i grupper arbejder med større eller mindre opgaver. Nogle af opgaverne tager udgangspunkt i en case. Nogle opgaver løses ved hjælp af processimulator.

Kurset gennemføres over 7 arbejdsuger, hver uge med 6 lektioner á 75 min.

Dansk

Litteratur

Richard Turton et al, Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, second edition, Prentice Hall.

Udbyder

Ingeniørhøjskolen i Århus

Læringsmål

Den studerende skal opnå kendskab til strategier og metoder til løsning af designproblemer for processer af relevans for den kemiske og biokemiske industri.

 

Desuden skal den studerende kunne forholde sig til problemstillinger for procesindustrien i forhold til det omgivende samfund.

 

Faglige kompetencer:

Ved fuld opfyldelse af kursets mål skal den studerende

  • kunne forklare hvordan en kemisk produktionsproces analyseres, syntetiseres og dokumenteres bl.a. ved hjælp af forskellige typer diagrammer
  • kunne anvende udvalgte elementer fra procestekniske simuleringsprogrammer til designberegninger for kemiske procesanlæg.
  • kunne udforme varmevekslernetværk for optimal energiintegration af processer
  • kunne vurdere forskellige procesalternativer ud fra en økonomisk analyse
  • kunne vurdere, hvordan ændringer i procesbetingelserne eller procesudstyret vil påvirke processen.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i kemi og teknologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Mundtlig eksamen uden forberedelse ca. 30 min.

Godkendelse af obligatoriske afleveringsopgaver.

Intern censur med bedømmelse efter 7-trinsskalaen