Statistisk modellering (MESTMO1U01) ( forår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Civilingeniør, anvendt mekanik
-
Semester/kvarter:
Q4
-
Timer per uge:
10
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Ingeniørhøjskolen
-
Udbud ID:
21731
Formål
At gøre de studerende fortrolige med begreber og metoder inden for matematisk statistik og sandsynlighedsteori. At analysere måleserier (tidsrækker). At identificere dynamikken for input-output systemer ud fra måleserier.
Indhold
Sandsynlighed og stokastisk variabelMultipel regression og mindstekvadraters estimation af parametreStokastiske processerImpulsresponsSpektral analyse af signaler og modellerPrædiktionLineære modeller: Overføringsfunktionsmodel og tilstandsmodelDistribuerede parameter modellerParameterestimation: Prædiktionsfejlsmetoden, mindste-kvadraters-metoden, maximum-likelihood-metodenIdentificerbarhed og konvergensForsøgsplanlægningPræprocessering af dataValg af modelstrukturAnvendelse af software til systemidentifikation
Faglige forudsætninger
Diplomingeniøruddannelse
Anvendt matematik 1 og 2 (evt. samtidigt)
Underviser
Henning Tangen Søgaard
Undervisnings- og arbejdsform
Kobbination af forelæsninger og regneøvelser Engelsk
Litteratur
L. Jung: System Identidication, Theory for the User. 2
th
edition, Prentice Hall Egne nter / kompendier og eksempler
Udbyder
Ingeniørhøjskolen i Århus
Indgår i følgende studieordninger
Kandidatuddannelsen i mekanik
Læringsmål
-
Redegøre for udvalgte sandsynlighedsteoretiske begreber og metoder
-
Redegøre for begrebet
stokastisk proces
og foretage analyse af måleserier
-
Opstille dynamiske input-output modeller involverende stokastisk støj
-
Formulere og analysere tilstandsmodeller
-
Redegøre for forskellen mellem tidsinvariante og tidsvarierende systemer/modeller
-
Analysere modeller tidsmæssigt og frekvensmæssigt
-
Identificere modelstruktur og estimere parametre i dynamiske modeller
-
Designe eksperimenter
-
Anvende kommercielt computer program til systemidentifikation
Bedømmelse
Mundtlig eksamen
vurdering efter 7-trinsskalaen
censur intern