Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Projekt ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Se undervisningsplanen. Der afholdes fem seminarer på tirsdage d. 2.2., 23.2., 16.3., 13.4. og 4.5., kl. 10-16.
  • Deltagerbegrænsning: Max 20 deltagere
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 17403

Formål

At den studerende oparbejder kompetencer i praktisk udøvelse af og akademisk refleksion over identifikation og analyse af relevante problemstillinger inden for det it-didaktiske felt, ligesom den studerende kvalificerer sine erfaringer med og metodiske refleksioner over empirisk forskning inden for det it-didaktiske felt.

At den studerende tilegner sig viden om identifikation af relevante it-didaktiske problemstillinger og i relation hertil bliver i stand til at designe, gennemføre og konkludere på undersøgelse af en it-didaktisk problemstilling.

Via projektarbejdet bliver den studerende i stand til at:

  • Designe, planlægge og gennemføre en teoretisk-baseret empirisk undersøgelse af it-anvendelse i relation til undervisning og/eller læring og/eller kommunikation, videndeling og samarbejde.
  • Uddrage og metodisk reflektere centrale, teoretisk baserede tolkninger af en empirisk undersøgelse
  • Uddrage og præsentere relevante tolkninger med henblik på kvalificerede overvejelser over teknologiers læringspotentialer.
  • Træffe beslutninger om og - om nødvendigt - gennemføre undersøgelser, der fremskaffer et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag for ændring af it-didaktisk design og/eller evaluering af undervisning, læring, kommunikation, videndeling og/eller samarbejde.

Indhold

Omdrejningspunktet for modulet er de studerendes selvstændige projektarbejde med en empirisk undersøgelse af en problematik i relation til it-didaktisk design. Der vil på modulet blive afholdt temaseminarer i relation til de studerendes konkrete projekter. Et element på disse seminarer vil være sammenhængen mellem forskningsspørgsmål, teoretiske forståelser, metodeovervejelser, anvendelse af forskningsmetoder samt analyse- og formidlingsmetode. Der vil være løbende fokus på integration af it, dels som element i den undersøgte empiri, dels som led i arbejdet med empiriindsamling og -bearbejdning.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf

Faglige forudsætninger

Underviser

Lars Birch Andreasen og Rikke Ørngren

Undervisnings- og arbejdsform

Temaseminarer med oplæg, øvelser og gensidig respons, og vejledning.

Dansk

Litteratur

Kompendie kan købes på biblioteket på DPU

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Fri.hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.