[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
• kan dokumentere kendskab til det italienske sprogs syntaks
• kan demonstrere evne til at redegøre for italienske syntaktiske konstruktioners og deres varianters udtryks- og stilistisk funktion i sætning og tekst
• kan demonstrere evne til at redegøre for forskellene mellem den italienske og den danske sprogstruktur
• er i stand til at formulere og redegøre for den valgte problemstilling
• kan identificere og formidle en problemstilling i tilknytning til et af de gennemgåede områder eller emner.
Formålet med disciplinen er systematisk at gennemgå de mest centrale og for den dansktalende mest komplekse områder af den italienske grammatik med henblik på at opnå forståelse for strukturernes udtryks- og stilistiske funktion i sætningen og teksten, for udtryks- og stilistiske nuancer knyttet til konstruktionsvarianter samt for strukturelle forskelle mellem italiensk og dansk.
Ingen
Alexandra Kratschmer
Undervisningen foregår som forelæsninger, diskussioner og øvelser. Der lægges vægt på arbejdsformer med mundtlige bidrag fra de studerende.
Dansk
Svend Bach & Jørgen Schmitt Jensen, 1990, Større italiensk grammatik , Munksgaard
Prøven afvikles som en fri skriftlig hjemmeopgave på maksimalt 10 sider på dansk, hvor der fremlægges en syntaktisk problemstilling (konstruktionsmuligheder, funktioner i sætning og tekst, sammenligning med danske ækvivalenter). Titlen og problemstillingen på opgaven aftales med underviser/vejleder. Prøven kan aflægges som gruppeprøve, dog således at den enkelte studerendes bidrag, med undtagelse af indledning og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.