Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Jordbrugets videnskabsteori ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (obligatorisk).  
  • Semester/kvarter: 4. semester / 7. kvarter foråret 2010.  
  • Timer per uge: 6 timer (7 uger).  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 11832

Formål

Kurset i videnskabsteori skal ruste dig til et stadigt mere krævende arbejdsmarked, hvor både forskning, udvikling og forvaltning kræver tværfaglige kompetencer og evner til refleksion og teoretisk analyse. På kurset har du mulighed for at reflektere over hvad videnskab er og for at anskue jordbrugsvidenskab i en større sammenhæng ud fra forskellige synsvinkler. Du vil få redskaber og begreber til at diskutere centrale filosofiske og etiske spørgsmål indenfor fagområdet jordbrug, fødevarer og miljø, og vi undersøger forskellige videnskabelige tilgange så du kan vurdere og anvende videnskabelige resultater ud fra deres kontekst.

Læringsmål

Ved afslutningen af kurset kan du:

  • redegøre for hvad jordbrugsvidenskab er i et bredt historisk og perspektiv og i forhold til andre videnskaber
  • reflektere over hvad god videnskab er med hensyn til videnskabelig metode, objektivitet, relevans, værdier, kommunikation, etik og videnskabens grænser
  • reflektere over hvilken rolle faglig specialisering, tværfaglighed og deltagelse spiller for videngrundlaget på fagområdet jordbrug, fødevarer og miljø
  • analysere og diskutere nogle væsentlige omdebatterede emner indenfor jordbrug, fødevarer og miljø ud fra videnskabsteoretiske og etiske teorier og i forhold til forskellige faglige og samfundsmæssige perspektiver

Indhold

Kurset indledes med en gensidig afstemning af forventninger, hvor kursets læringsmål forklares, og vi alle fortæller om vores syn på videnskab og jordbrugsvidenskab. Derefter arbejder vi med jordbrugsvidenskabens historie og samfundsmæssige rolle og med videnskabsteoriens fagområder, deres historie og funktion. Over de næste seks uger arbejder vi med 4-6 temaer der illustrerer generelle videnskabsteoretiske problemstillinger i relation til fagområdet jordbrug, fødevarer og miljø.  

Foreløbig liste over temaer:

Tema 1, Videnskabelighed og redelighed , handler om videnskabelige metoder og god videnskabelig praksis.

Tema 2, Videnskab og sandhed , handler om videnskabelig viden og dens kontekst og om videnskabens grænser.

Tema 3, Videnskab og værdier , handler om den vedholdende ide om objektiv og værdifri videnskab og om de stadig pågående oprør mod den ide.

Tema 4, Videnskabelige vinkler , handler om de forskellige apparater, praksisser og teorier som forskellige fagdiscipliner iagttager verden med, og hvad de betyder for den viden der opnås.

 Tema 5, Videnskab og verden , handler om hvordan videnskaben forholder sig til verdens systemer og niveauer og til kausale, semiotiske og selv-refleksive dynamikker. 

Tema 6, Videnskab og samfund , handler om videnskabens rolle i samfundet og dens ansvar i forbindelse med værdimæssige og etiske problemstillinger.

 

Faglige forudsætninger

Det er nyttigt hvis du har studeret mindst tre semestre på bachelor i jordbrug, fødevarer og miljø eller en anden bachelor.

 

Underviser

Hugo Alrøe ( http://hugo.alroe.dk/ , hugo.alroe@agrsci.dk) er kursusansvarlig. Undervisere fra DJF og AU.

 

Undervisnings- og arbejdsform

Case-baseret undervisning med forelæsninger, kollokvier og arbejde i grupper med de centrale begreber ud fra konkrete cases. I fremlægger jeres gruppearbejde med en anden gruppe i rollen som diskutanter. Det er gennem jeres egne analyser og efterfølgende diskussioner af konkrete problemstillinger at I for alvor tilegner jer de videnskabsteoretiske færdigheder. Endvidere gennemfører I et selvstændigt, problemorienteret projektarbejde, i grupper på 3-4 studerende, og udarbejder en projektrapport som vil indgå i den afsluttende prøve. Hver studerende giver i løbet af kurset et mundtligt oplæg med udgangspunkt i arbejdet med projektet.

Dansk. Undervisningsmateriale kan være på engelsk.

 

Litteratur

(Foreløbig)Hanne Andersen et al. (2006) Videnskabsteori for de biologiske fag . Biofolia. (Da undervisningsforløbet er kompakt, anbefaler vi at du anskaffer dig lærebogen og gennemlæser den før kurset starter.) Kompendium med baggrundstekster og beskrivelser af temaer og cases (udkommer ultimo 2009).

Studieordning og bedømmelse

Bacheloruddannelsen i jordbrug, fødevarer og miljø, fødevarekvalitet

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i jordbrug, fødevarer og miljø, husdyrbiologi og produktion

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i jordbrug, fødevarer og miljø, jordbrug og miljø

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i jordbrug, fødevarer og miljø, planteproduktion

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven er kombineret skriftlig og mundtlig.

Den skriftlige del  består af en projektrapport der afleveres

i forbindelse med undervisningen.

Med udgangspunkt i rapporten afholdes der en
individuel mundtlig prøve af 15 minutters varighed.

Prøven indledes med at den studerende giver en ca. fem minutters
redegørelse for en selvvalgt problemstilling fra
projektrapporten, og fortsætter som en dialog mellem den
studerende og eksaminator og censor.
Det er en forudsætning for at kunne indstille sig til prøven, at
den studerende i løbet af undervisningen har leveret et
mundtligt oplæg med udgangspunkt i projektet. Karakterer efter 7-
trins skalaen.

Ekstern censur.