[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset lægger vægt på at den studerende lærer at:
• analysere den relaterede organisation og sin egen rolle ind i en journalistfaglig og/eller kommunikationsmæssig sammenhæng på baggrund af et pensum opgivet ved semesterstart
• koble tematikker og problemfelter fra cand.public studieforløbet til sit praktikforløb
• reflektere over sit praktikforløb
Målet med dette kursus er, at give den studerende mulighed for at arbejde med og reflektere over de journalistfaglige og/eller kommunikationsmæssige processer, der i en bred forstand er knyttet til journalistik som fagområde og profession. Baggrunden for denne refleksion udgøres af en række tekster, der opridser dette fagområde og denne professions tilblivelse, karakteristik samt skiftende karakter. Dette vil blandt andet blive relateret til de forskellige institutioner, der løbende har været og er med til at konstituere det, der kaldes journalistik.
Disse tekster vil blive læst og diskuteret inden, under og efter de studerendes praktikophold, der ud over at tjene som erfaringsopbygning også har til formål at bidrage med empiri, der kan relateres til de tematikker og problemfelter, der berøres i de læste tekster. Praktikken forventes at have en varighed af mindst 200 timer.
Kirsten Sparre
En række fælles forelæsninger/vejledningstimer
dansk
Schultz, Ida, Bag Nyhederne (Samfundslitteratur, 2006)
(Uddrag af) Bro, Peter, Menneskelig Kommunikation - Fra telegrafisternes til journalisternes tidsalder (Syddansk Universitetsforlag, 2009)
McNair, Brian, The Sociology of Journalism (Bloomsbury Academic, 1998)
Høyer, Svennik, and Epp Lauk. "The Paradoxes of the Journalistic Profession." Nordicom Review 2 (2003). 10 Dec. 2006
David Nolan 'Journalism, education and the formation of "public subjects"', Journalism 2003; 4; 139
Singer, Jane B. ‘Who are these Guys? The Online Challenge to the Notion of Journalistic Professionalism'. Journalism; vol. 4: pp. 139 - 163.
Forventes at have indgået praktikaftale
cand. public.: valgfag
10