[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Målet med faget er at sætte de nu opøvede journalistiske metoder ind i en mediemæssig og virkelighedsnær sammenhæng, og give de studerende kendskab til de enkelte platformes styrker og svagheder, herunder muligheder for tvær- og flermedialt samspil mellem platformene. De studerende arbejder med nyheder og fagligt baggrundsstof, der er målrettet mod flere forskellige medier: aviser, radio og web. De studerende får gennem oplæg og en række konkrete øvelse et udbygget kendskab til de journalistiske metoder, genrer og formidlingsformer, ligesom de får udbygget deres evner til redaktionelt samarbejde, coaching og feedback
Den studerende kan først indstille sig til prøve i faget Journalistik i flere medier, når faget Journalistisk metode og formidling er bestået, eller den studerende er tilmeldt eksa¬men i dette fag.
Martin Vestergaard / Joan Husted
Undervisningen er tilrettelagt som en kombination af oplæg og undervisning med øvelser og bundne opgaver.
Dansk
Ellerbæk, Thorkild (2002)"Radiobogen", Ajour
Rasmussen, Steen K m.fl. (2007) "På tværs af medierne", Ajour p. 276 323
Englund, Helena m.fl. "Skriv til nettet", Libris s.9 -107
Schultz, Ida "Bag Nyhederne", Samfundslitt. 2006
Haahr, Jens Henrik m.fl. "Meget større end du tror", Ajour 2003 p.
m.v.
Eksamen består af en journalistisk opgave med et tilhørende
produkt. De studerende producerer i grupper på to et
journalistisk tema med nyheder og baggrund på web og skitserer,
hvordan temaet kunne udfoldes i andre medieplatforme. Alle dele
af produkt og opgave, undtagen opgavens problemformulering og
konklusion, skal kunne gøres til genstand for individuel
bedømmelse.
Hvis det journalistiske produkt har ikke-skriftlig form skal
dets omfang på forhånd godkendes af vejleder. Indstilling til
eksamen forudsætter, at den studerende har løst de bundne
opgaver undervejs i forløbet
tilfredsstillende. Studerende der ønsker dette kan, efter aftale
med studienævnet, udforme opgaven og produktet individuelt.
Omfang: 10 sider pr. studerende, dog 15 sider ved fællesopgaver.