Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Strategi og koncept ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: forår
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 24364

Formål

Modulet udbygger de studerendes journalistiske kompetencer såvel teoretisk som praktisk. I modulet kombineres journalistiske formidlingskrav og metoder med faglig indsigt, samtidig med at (fag)journalistik reflekteres som praksis i en demokratisk offentlighed, og der sker en indføring i forskellige former for analytisk journalistik. De studerende vil ligeledes kombinere journalistiske kompetencer og metoder med faglig indsigt til at indkredse og analysere behov for at skabe eller udvikle et medie- eller kommunikationsprojekt.

Modulet giver de studerende følgende kvalifikationer og kompetencer.

Kvalifikationer:

  • Kendskab til nyere kritiske/alternative perspektiver på den analytiske journalistiks antagelser og former
  • Kendskab til principper for redaktionel innovation og udvikling


Kompetencer:

  • Øvelse i vurdering af indsamlet materiale blandt andet gennem argumentanalyse og skelnen mellem dokumenterede fakta og egne vurderinger
  • Øvelse i integration af egen fagligheds metoder og teorier i journalistik og evne til kritisk refleksion over forholdet mellem fag og journalistik
  • Færdigheder i at udvikle medie-/kommunikationskoncepter
  • Færdigheder i redaktionelt samarbejde om idéudvikling, coaching og redigering

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • formår at indkredse og analysere et behov for at skabe/udvikle et medie- eller kommunikationsprojekt.
  • formår at analysere og beskrive et koncept og en strategi for et udviklings-orienteret medie- eller kommunikationsprodukt
  • formår at reflektere over brug af metoder, teori og over egen arbejdsproces.

Indhold

Den studerende skal som medlem af en projektgruppe arbejde med et større udviklingsorienteret projekt.
Der kan være tale om eksperimenter og projekter i samarbejde med partnere uden for skolen. Der undervises i blandt andet projektstyring, kommunikationsstrategi og konceptudvikling, og der gives vejledning under projektet.
Forløbet skal kvalificere den studerende til at udvikle medierne i bred forstand (altså inkluderende også kommunikation, faglig formidling mv.) og/eller journalistikken, og skal desuden danne baggrund for, at den studerende kan forberede egen videre uddannelse. Forløbet skal munde ud i et konceptuelt medieprodukt og en refleksionsrapport.

Faglige forudsætninger

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Den studerende skal som medlem af en projektgruppe arbejde med et større udviklingsorienteret projekt. Det vil foregå i et længere projektforløb med vejledning under vejs.
I første del af forløbet vil de studerende få undervisning i blandt andet målgrupper og segmentering, projektstyring, kommunikationsstrategi og konceptudvikling.

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Forløbet munder ud i et konceptuelt medieprodukt og en refleksionsrapport, som udgør eksamensprojektet.
Alle dele af opgaven og refleksionsrapporten, undtagen problemformulering og konklusion, skal kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse.

Prøveform : Fri hjemmeopgave
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.
Omfang: 15 normalsider