Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Bachelorkursus
  • Semester/kvarter: Belastning svarende til 275 arbejdstimer i et eller to kvarterer
  • Timer per uge: Aftales individuelt
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15184

Formål

Kurset har til formål at give den studerende mulighed for at foretage teoretiske og/eller eksperimentelle studier af et emne inden for kemien. Emnet vælges i samarbejde med en lærer, og projektet beskrives med en titel.

Obligatorisk program

Et eventuelt obligatorisk program aftales med vejlederen.

Indhold

Projektarbejde

Faglige forudsætninger

Det forventes, at den studerende har færdiggjort de 2 første studieår inden bachelorprojektet påbegyndes.

Underviser

Kemisk Instituts lærere eventuelt i samarbejde med extern vejleder.

Undervisnings- og arbejdsform

Det er vigtigt, at både student og vejleder har sig for øje, at projektet har et omfang svarende til 275 arbejdstimer, dvs. ca. 1 skemalagt arbejdsdag om ugen i 2 kvarterer, hertil kommer så forberedelse, skrivning af rapport og eksamen.

 

Et bachelorprojektarbejde kan gennemføres på mange måder, her skal blot gives nogle eksempler på, hvorledes dette kan gøres i praksis.


1)
Et rent eksperimentelt projekt, hvor den studerende på basis af et forudgående litteraturstudium belyser en problemstilling ved eksperimentelt arbejde. Ved eksperimentelt arbejde skal dette forstås i bred forstand, dvs. både som vådkemisk arbejde i et laboratorium og som forsøg, der løses ved brug af computer, f.eks ved simulering, modellering mm.

 

2)
Et eller flere kurser danner baggrund for bachelorprojektet. Dvs. den studerende følger et eller flere kurser eller dele heraf alt sammen efter aftale med vejlederen (som typisk vil være lærer på et af kurserne). Den studerende får mod slutningen af kurset en opgave i relation til det fulgte pensum. Denne opgave besvares skriftligt og denne rapport udgør derefter bacherlorprojektrapporten.

 

3)
Et rent litteraturprojekt! Dette kan igen gøres på flere måder, så det følgende er blot et eksempel på denne projektform. Den studerende bliver præsenteret for et fagligt relevant emne af vejlederen. I samarbejde med vejlederen finder studenten litteratur, der belyser emnet. Litteraturen bliver herefter kritisk gennemgået af studenten og suppleres med yderligere litteratur. Endelig formidles hele konklusionen i bacherlorprojektrapporten, der i dette tilfælde måske kommer til at minde om en review artikel.

 

4)
En kombination af ovenstående efter aftale med vejleder.

 

Et bachelorprojekt kan udføres af en eller flere studerende i fællesskab.

Litteratur

Monografier og originallitteratur

Eksamensterminer

Efter aftale med lærer.

Udbyder

Kemisk Institut

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjeningen http://mit.au.dk/ . Aftale om projektets form og indhold sker ved henvendelse til en af instituttets lærere.

 

 

Særligt om dette kursus

En rapport udarbejdet af en enkelt studerende forventes at have et omfang på 20 - 30 sider. Omfanget af en rapport, der udarbejdes af flere studerende i fællesskab, aftales med vejleder og godkendes af Kemisk Instituts undervisningsudvalg.

Læringsmål

Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne :

· formulere problemstillinger inden for et afgrænset fagligt emne
·
analysere problemstillingerne inden for emnet
· belyse problemstillingerne inden for emnet ved teoretiske og/eller eksperimentelle studier

· diskutere problemstillingerne inden for emnet med udgangspunkt i de supplerende teoretiske
   og/eller eksperimentelle studier
· formidle de fundne resultater hovedsaglig i form af en skriftlig rapport

Bedømmelse

En skriftlig rapport over det udførte arbejde.
Rapporten kan være på dansk med et resumé på engelsk eller rapporten kan være på engelsk med et resumé på både engelsk og dansk.
Er rapporten udarbejdet af mere en 1 studerende, suppleres bedømmelsen med en mundtlig eksamination af hver enkelt studerende.
Eksaminationen tager udgangspunkt i rapporten og eksaminationtiden er 25 minutter med 5 minutter evaluering og uden forberedelse.
Rapporten (eventuelt sammen med mundtlig eksamination) bedømmes efter 7 trins skalaen under medvirken af ekstern censor.