[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- demonstrerer bredt kendskab til fagets teorier
- evner at identificere sammenhænge mellem arkæologisk teori og empiri.
- forholder sig selvstændigt og kritisk til feltets teoridannelser.
På baggrund af udvalgte cases gennemgår kurset metodiske og teoretiske retninger i den arkæologiske forskning fra begyndelsen af det 20. årh. og op til i dag. Det empiriske udgangspunkt er keramik produceret i eller importeret til de græske kolonier og lokale kulturer i Syditalien og på Sicilien fra de tidligste koloniers grundlæggelse i det 8. årh. f.Kr. til romersk tid. Fortolkningsmæssigt repræsenterer denne periode en række væsentlige problemstillinger indenfor kulturel interaktion og kulturel identitet.
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Stine Schierup
Forelæsninger og mundtlige og skriftlige øvelser
2000 sider.
C.M. Antonaccio, Excavating Colonization, in: H. Hurst & S. Owen (eds), Ancient Colonizations. Analogy, Similarity and Difference, London 2005, p. 97-113.
J. Boardman, Copies of pottery: by and for whom? in: K. Lomas, Greek Identity in the Western Mediterranean , Brill 2004.
D.W.J. Gill, Positivism, Pots & Long-distance Trade, in: I. Morris, Classical Greece. Ancient Histories and Modern Archaeologies, Cambridge 1994.
Nærmere oplysninger vil blive givet på FirstClass medio januar.
Prøveform: Individuel bunden, skriftlig hjemmeopgave (maks. 15 sider), hvor en teoridannelse appliceres på en case.