[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
I disciplinen Kultur, institutioner og formidling (KIF) undersøges kunsten som et sociologisk felt i kulturen. Der introduceres til kunstens særlige institutioner og disse institutioners historiske opkomst og udvikling, ligesom der introduceres til kunstens rolle i forskellige sociale sammenhænge som udstillingsobjekt, vare, identitetsskaber mm. Der kan endvidere arbejdes med generelle æstetiseringstendenser i samtidskulturen og med aktuelle museologiske og formidlingsmæssige problemstillinger.
Samlæses med Fagdidaktik (SI)
Ingen
Ane Hejlskov Larsen og Lisbeth Tarp
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg, projekter og besøg på kulturinstitutioner.
Fredag kl. 11-14
Dansk
Grundbog for forløbet:
Kristian Himmelstrup: Kulturens former og institutioner. Grundbog i formidling . Hans Reitzels Forlag. 2004.
Der vil desuden foreligge et kompendium som rummer centrale tekster, spændende fra lovtekster for området, både museums- og gymnasielovgivning, til tekster om organisationsanalyse, formidling og anmelderi.
Eksempler på litteratur i forløbet:
Museumsloven.
Loven for Statens Kunstfond.
Bygningsfrednings- og bevaringsloven.
Lov for almengymnasiale uddannelser. Lov om uddannelsen til studentereksamen.
Peter Duelund: Den danske kulturmodel. En idépolitisk redegørelse . Nordisk Kultur Institut. Klim, 1995.
Mia Fihl Jeppesen: Kulturen, kunsten og kronerne. Kulturpolitik i Danmark 1961-2002 . Akademisk Fokus. Nørhaven: Viborg, 2002.
Jørn Langsted, Karen Hannah og Charlotte Rørdam Larsen: Ønskekvist-modellen. Kunstnerisk kvalitet i performativ kunst . Forlaget Klim.
John H. Falk & Lynn D. Dierking: Learning from museums. Visitor experiences and the making of meaning . AltaMira Press: Walnut Creek, Lanham, New York, London, 2000.
Margaret Lindauer: " The critical museum visitor" i Janet Marstine: New museum theory and practice. An introduction, Blackwell Publishing, 2000.
Eilean Hooper-Greenhill: "Communication in theory and practice" i E. Hooper-Greenhill (ed): The Educational Role of The Museum , Routledge, 1994.
Merethe Frøyland: Multible erfaringer i multible settinger, i Nordisk Museologi 2003/2.
Arne Marius Samuelsen: Formidling av kunst til barn og unge . Universitetsforlaget 2003.
Herbert Read: Kunstens Græsrødder, Wivels Forlag 1949.
Sanne Fandrup: "Underholdning på kunstmuseet i Formidling af kunst til børn og unge" i publikationen Projektgruppen Børn, Formidling Kunst.
Andrea Witcomb: Interactivity: Thinking Beyond, i, A Companion to Museums Studies, Sharon Macdonald (ed), Blackwell Publishing, 2006.
Helene Illeris: At opleve et kunstværk. - Kan det læres ? i Forskningstidsskrift for Danmarks lærerhøjskole , 3. årg., nr. 4, oktober, 1999.
Bygning 1584
Lokale 220
KIF:
Skriftlig prøve udarbejdet individuelt eller af en gruppe, omfang maks. 10 sider pr. studerende, kombineret med individuel mundtlig prøve, , eksamination 30 min. inklusive bedømmelse, alle hjælpemidler tilladt
Nærmere bestemmelser: Prøven kan aflægges på baggrund af enten et teoretisk, et realiseret eller et skitseret projekt. Der udarbejdes en rapport, der belyser og undersøger den valgte problemstilling, hvorefter den mundtlige eksamination udfolder sig som en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Rapporten indleveres på en af studienævnet fastsat dato forud for eksamen.
Rapporten kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.