[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan
Hvordan lærer børn et sprog? Kurset begynder med noget intensiv praktiske arbejde, hvor vi analyserer nogle små korpora af børnesprog ud fra en leksikal, semantisk, grammatikalsk og pragmatisk syn. Disse erfaringer giver studerende bedre indsigter i de mere teoretiske og generaliserende spørgsmål som vi beskaftiger os med derefter. Vi arbejder med eksisterende engelske og danske materialer, og studerende har også mulighed til at selv samle data. Metodologiske spørgsmål, teoretiske diskussioner, forbindelser med andre discipliner gennemgås. Tryk ligger på første sprogstilegnelse, men muligvis, hvis studerende ønsker, tages også andetsprogtilegnelse, sprogforstyrrelser og sprogtilegnelse i ekseptionelle forhold (døvhed, blindhed, flersprogethed, tvillinger) i betragtning.
BA i Lingvistik, BA med suppleringsuddannelse i Lingvistik eller tilsvarende.
Peter Bakker
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.
Engelsk
Hoff, Erika. 2005. Language Development. Third Edition . Belmont, CA: Wadsworth Publishing/ Thomson Learning. ISBN-10: 0534641709 ISBN-13: 9780534641702 528
Peccei, Jean Stilwell. 1999. Child Language. Second Edition . London: Routledge. ( Language Workbooks ). 116 pp
Eksamen kan afvikles på to måder:
A. En skriftlig opgave på max. 20 sider om et emne relateret til disciplinen
B. Et konkret produkt, eller en synopsis til produktet, f.eks en ordbog, en sprogplan, et udstillingsforslag.
Emnet aftales i samråd med vejleder. Både opgaven og projektet kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.