[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
Formålet med disciplinen er at give de studerende et grundlæggende kendskab til sociolingvistikkens metoder, indsigter og problemer.
Derudover trænes basale metoder i forbindelse med dataindsamling, bearbejdning, argumentation og videnskabelig fremstilling. Empiriske forskningsmetoder og sociolingvistisk teoridannelse er en del af disciplinen.
Der fokuseres mest, men ikke udelukkende, på vestlige samfund som Danmark. Mennesker i det samme samfund taler ikke alle altid på samme måde. I denne disciplin gennemgås det, hvordan sprogbrug kan være anderledes.
Nogle af de emner som kan behandles er variation, dialektologi, sprogændring, sprogvalg og kodeskifte, sprogkontakt, nye sprog, sprog og magt, sprog og uddannelse, sprog og identitet, sprog og køn, sprogplanlægning og mindretalssprog, inklusive tegnsprog.
Den studerende kan først indstille sig til prøven når prøven i At forstå Lingvistik: introduktion til Lingvistik er bestået.
Peter Bakker
Undervisningen kan bestå af et forløb i enten Sprog og samfund: Sociolingvistik eller Sprog og kultur: Antropologisk Lingvistik. Det er også muligt at studere denne disciplin som selvstuderende med vejledning. Under alle omstændigheder skal den studerende som en del af forberedelsen til eksamen udarbejde en 1-2 siders metodesynopsis, som beskriver metodeanvendelse i en selvdesignet empirisk sociolingvistisk eller antropologisk lingvistisk undersøgelse. Metodesynopsen kan laves inden for samme emne som og som forberedelse til studerendes fri hjemmeopgave i disciplinen. Metodesynopsen afleveres til vejleder og godkendes af denne inden eksamensterminen påbegyndes.
Litteratur afhænger af undervisningsform og aftale med vejleder.
Undervisningsdeltagelse, dokumenteret ved underviserens godkendelse af max 2 siders metodesynopsis, er en forudsætning for, at den studerende kan indstille sig til prøven.
Den skriftlige prøve kan tage udgangspunkt i det samme emne som metodesynopsen.
Emnet for prøven aftales i samråd med vejleder.
Omfang: max. 25 sider