Speciale ( forår 2010 - 30 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk (eller dansk)
-
Niveau:
KA
-
Semester/kvarter:
4. semester
-
Timer per uge:
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
17112
Formål
Studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder
-
Selvstændig behandling af et emne indenfor et lingvistisk genstandsfelt
-
være i stand til selvstændigt at lave en dybtgående analyse, vurdering og refleksion over en kompleks videnskabelig problemstilling - normalt baseret på selvstændigt arbejde i form af
-
a) en teoretisk undersøgelse
-
b) en empirisk undersøgelse
-
c) design og produktion af et produkt
-
have et indgående kendskab til den for emnet relevante litteratur, for efterfølgende i eget projekt at være i stand til at analysere og vurdere de centrale teorier, problemstillinger og debatter
-
have indgående viden om og færdigheder i skriftlig kommunikation af et produkt af høj empirisk og teoretisk kompleksitet i en akademisk sammenhæng
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer
-
Evne til at give en klar logisk fremstilling af en problemstilling i skriftlig form
-
Evne til at tilrettelægge et omfangsrigt værk indenfor et begrænset tidsrum
-
Evne til at analysere og håndtere komplekse problemstillinger
-
Evne til selvstændigt at afgrænse og tage stilling til problemfelter, og indgå i diskussioner af valg og fravalg i forhold til en given problemstilling
-
Evne til at vurdere og reflektere over en given teoris og metodes anvendelighed i en aktuel situation, dvs. foretage relevante valg af teori og metode
-
Evne til at tilegne sig nye teorier og metoder relevante for en given problemstilling
-
Evne til at tænke "sidelæns", dvs. inddrage og/eller anvende andres erfaringer i forhold til en problemstilling man selv arbejder med
-
Vilje til at foretage selvrefleksion, dvs. løbende at foretage evaluering af teori- og metodevalg i forhold til praksis og på grundlag af dette evt. foretage nye eller supplerende valg af teori og metode
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende kan beherske de kvalifikationer og kompetencer som er nævnt ovenfor. Desuden skal den studerende kunne
-
analysere og beskrive en faglig problemstilling
-
reflektere og konkludere/vurdere ud fra det gennemførte specialearbejde
-
demonstrere beherskelse af teorier og metoder inden for lingvistik
-
diskutere den anvendte litteratur
-
forholde sig til, argumentere for og reflektere over den anvendte undersøgelsesmetode
-
reflektere over specialeprocessen
Indhold
Ved udarbejdelsen af specialet skal den studerende demonstrere fortrolighed med almindelige principper for videnskabelig metode og færdighed i at anvende metoder og teorier til selvstændigt at afgrænse og behandle pro-blemstillinger inden for et lingvistisk område.
Faglige forudsætninger
Den studerende kan først aflevere specialet, når samtlige andre prøver på kandidatuddannelsen er bestået, det vil sige 90 ECTS på kandidatniveau.
Se også: http://www.aal.au.dk/uddannelse/specialeregler
Underviser
Vejleder
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen har form af individuel vejledning, der kan også være mulighed for specialeseminar eller gruppevejledning.
Vejleder og studerende indgår en skriftlig aftale, der skal indeholde specialets arbejdstitel, planlagt afleveringsmåned samt studerendes og vejleders underskrift. Denne afleveres til sekretariatet. Senest 1 måned før aflevering udformer eksaminator i samråd med den studerende opgavens titel. En skriftlig aftale herom, indeholdende titel og en bindende seneste afleveringsdato, underskrives af de(n) studerende og afleveres til sekretariatet.
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Fri skriftlig opgave på max 80 sider.
Specialet skal indeholde et resumé på max. 5 sider på engelsk eller et andet fremmedsprog. Valg af andre sprog end engelsk sker i samråd med vejlederen. Resumeet vil indgå i den samlede bedømmelse.
Studerende skal i specialesemestret holde en timers forelæsning om specialeemnet. Forelæsningen kan lægges i løbet af processen evt. med henblik på at få feedback eller som afslutning på studiet, men senest på afleveringsdato for specialet. Forelæsningen er offentlig og skal være annonceret via egnede kanaler (opslagtavler, nyhedsbrevet, konferencer) mindst to uger før. Det er muligt at flere specialestuderende afholder deres specialeforelæsninger på samme dag.