[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
Formålet med disciplinen er at give de studerende et grundlæggende kendskab til den antropologiske lingvistiks metoder, indsigter og problemer. Derudover trænes basale metoder i forbindelse med dataindsamling, bearbejdning, argumentation og videnskabelig fremstilling.
Disciplinen omfatter blandt andet relationen mellem sprog og kultur, sprog og køn, sprog og kognition, høflighed, socialisering, sociale deiksis, kunstnerisk anvendelse af sprog, kommunikationsetnografi, sprogets oprindelse og spredning, sprog og demografi, sproglige universalier, sprog og historie, sproglig rekonstruktion, samt sproglig diversitet.
Den studerende kan først indstille sig til prøven når prøven i At forstå Lingvistik: introduktion til Lingvistik er bestået.
Peter Bakker
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Beskrivelser af cases afveksler med beskrivelse og brug af teorier.
W. Foley. 1997. Anthropological Linguistics. Oxford: Blackwell plus supplerende litteratur
Undervisningsdeltagelse, dokumenteret ved underviserens godkendelse af 1 - 2 siders metodesynopsis, som beskriver metodeanvendelse i en selvdesignet empirisk antropologisk lingvistisk undersøgelse, er en forudsætning for, at den
studerende kan indstille sig til prøven.
Den skriftlige prøve kan tage udgangspunkt i det samme emne som
metodesynopsen.
Emnet for prøven aftales i samråd med vejleder.
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende.
Omfang: max. 12 sider pr. studerende