Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprogbeskrivelse: Pragmatics: Language use and language structure ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Forår 2010
  • Timer per uge: 9 gange 2 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17128

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende viser

  • forståelse for og vurdering af valg af metoderne til grammatisk beskrivelse og
  • evnen til omsætte viden opnået fra andre lingvistiske discipliner til praksis.

Indhold

The intention with this advanced course is to teach the students to do "descriptive linguistics" from a pragmatic and a language-in-use perspective and to use this competence to develop  scientific, and novel, descriptions of particular linguistic features as they are put to use in everyday life.

                      The course takes as its point of departure that language is about "How to do things with words" (as Austin 1962 coins it). We will begin by discussing different views on the interface between language use and structure. Then a model for a usage-based, real-time, participant-oriented description of linguistic structure (based on the views in Schegloff 1996; Steensig 2001) will be presented. And the rest of the time, course participants will make concrete analyses and descriptions, resulting in term papers or products, according to the study regulations, which aim at becoming publishable.

Faglige forudsætninger

BA i Lingvistik eller tilsvarende, inkl. kendskab til lingvistisk pragmatik og/eller konversationsanalyse.

 

Underviser

Jakob Steensig

Undervisnings- og arbejdsform

Dette er et forskningskursus, hvilket betyder at studerende efter en kort introduktion fra underviserens side, vil vælge områder og udføre forskningsprojekter om disse. Studerende og underviser vil rapportere tilbage til holdet om deres fremskridt og resultater, hvilket i sidste ende vil føre frem til potentielt publicerbare artikler/opgaver.

engelsk

Litteratur

Schegloff, Emanuel (1996): "Turn organization: one intersection of grammar and interaction". In: Ochs, Schegloff & Thompson (eds.): Interaction and Grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 52-133.

samt forskningsartikler der passer til de valgte forskningsprojekter.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Prakt. opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Prøven kan enten være fri, skriftlig på max. 20 sider eller et projekt. Emnet aftales i samråd med underviser.

A. En fri, skriftlig hjemmeopgave på max. 20 sider

B. Et projekt er et skriftligt eller elektronisk produkt, som i princippet kan publiceres. Det kan f.eks. være en hjemme-side/website, en plan for en udstilling, en mindre ordbog, en plakatpræsentation ("poster"), et sprogkort, en lyd-CD, en bibliografi osv. Omfanget aftales på forhånd med vejleder. Prøven kan laves i samarbejde med andre studerende. I dette tilfælde skal der afleveres en liste over hvad enkelte medlemmer i gruppen har bidraget med, således at arbejdet kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 deltagere i gruppen.